ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sockenhus / Sockenstuga  (läst 1522 gånger)

2008-02-21, 12:16
läst 1522 gånger

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Mina skånska släktingar står i husförhörslängder skrivna på sockenhuset. Ett par år senare hamnade de på fattighuset och först tänkte jag att sockenhus kanske var ett annat uttryck för fattighus, men i längderna står det så tydligt uppdelat först fattighuset och på följande sidor sockenhuset. Vad betyder det om man var skriven på sockenhuset, någon som stött på samma problem?

2008-02-22, 00:00
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Enligt SAOB är sockenhus
(förr) på sockens bekostnad uppfört o. underhållet hus; stundom liktydigt med: sockenstuga
och en sockenstuga är
(om ä. förh. o. jur.) om (byggnad innehållande) för invånarna i socken gemensam o. på dessas bekostnad anskaffad o. underhållen (samlings)lokal, företrädesvis avsedd för sam­manträden hållna av socknens beslutande l. verkställande organ (t.ex. sockenstämma, kyr­koråd, sockennämnd); förr äv. om sammanträde hållet i sådan lokal (särsk. i uttr. hålla socken­stuga, hålla sockenstämma); äv. bildl.
 
Det finns alltså ett par olika alternativ:  
Det kan röra sig om ett hus uppfört av socknen, kanske kan ses som en sorts föregångare till ett kommunalt bostadsbolag: en vettig bostad erbjöds till en låg kostnad. När de senare inte hade råd att betala ens denna summa, så var det fattighuset som gällde.
Eller så kan man naturligtvis tänka sig att socknen verkligen hade ett sockenhus avsett som samlingslokal, men eftersom det huset stod tomt oftast så inrymdes sådana som borde placerats på fattighuset där när fattighuset var fullt.
Vilket som gäller borde gå att få fram med hjälp av dels Hfl:er (fanns folk i sockenhuset bara när det var ovanligt fullt på fattighuset, kanske som en temporär lösning tills ett nytt, större fattighus byggts?) och dels socknens räkenskaper (betalades något för att få bo i sockenhuset?).
 
Ingela

2008-02-24, 17:35
Svar #2

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Tusen tack Ingela!
Mycket intressanta tankar. Jag ska gå vidare och se vad som verkar rimligt. Från början när jag såg att de var skrivna på sockenhuset tänkte jag att det kanske inte var en bostad, utan bara betydde att husförhöret hade hållts där. Men jag förstod att så nog inte var fallet. Bland resten av de boende var det liknande livssituationer som min spännande släkting, ensamstående piga med många oäkta barn så båda dina tankar låter ju vettiga. Ska luska vidare.  
 
Johanna

2008-02-24, 20:51
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Skriv gärna här och berätta om vad Du kommer fram till! Alltid spännande att få reda på något nytt!
 
Jag har faktiskt för mig att jag läst någonstans att fattighuset i vissa socknar kunde användas för sockenstämma el. likn. - så då borde man ju kunna göra tvärtom också om det behövdes. Men som sagt, skall bli spännande att höra vad Du kommer fram till!
 
Ingela

2008-02-27, 19:35
Svar #4

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Ingela, till viss del verkar din teori stämma och ändå är det många frågetecken. Några räkenskaper från perioden fanns inte tillgängliga på genline där jag i första hand forskar, däremot kunde jag ju som du föreslog kolla i husförhör. Det visade sig att åren då min Anna bodde på sockenhuset hade fattighuset knappt hälften så många boende som åren efter då hon lämnade sockenhuset och fick flytta in på fattighuset. Detta kan ju som du var inne på peka på att fattighuset byggdes ut. Det som klurar till det hela är att antalet boende på sockenhuset inte skiljer sig kraftigt mellan perioderna. Dessutom var Anna innan sockenhuset helt enkelt skriven på socknen, vad nu det kan ha betytt? Att ta med i funderingarna är väl också att perioden vi talar om är 1865-1875, vad jag har förstått hårda år med missväxt och svält som följd. Kanske kan det ha påverkat att pigorna och drängarna tvingades lämna sina arbetsplatser och att sockenhuset därför fick tjäna som bostad. Det här med missväxtsåren slog mig alldeles nyss och jag ska kolla vidare om sockenhuset utnyttjades som bostad i samma omfattning även innan den svåra perioden. Hur tänker du om mina funderingar?
 
Johanna

2008-02-27, 20:00
Svar #5

Utloggad Johanna Frostensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 786
  • Senast inloggad: 2011-01-18, 17:31
    • Visa profil
Ett tillägg Ingela: mer matnyttigt fanns under Äldre ord och uttryck: På socknen
 
Johanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna