ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Småfolk  (läst 977 gånger)

2014-06-30, 16:34
läst 977 gånger

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Vad- mer exakt - avses med begreppet småfolk (som jag sett i vigsellängder t.ex.) och varierar definitionen  i olika landskap? Uttrycket förekommer ju i s.k. tomtesammanhang, men här är ju inte den aspekten aktuell.

2014-06-30, 18:38
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Bör väl närmast vara s k obesuttna människor, dvs personer som inte äger mark satt i mantal. Med småfolk på landsbygden menades t ex i Skåne husare eller husmän, som bodde i gatuhus. Jag tror inte kringvandrande personer inräknades i småfolket. Begreppet brukar även sättas på vanliga hederliga människor, men bör i det avseendet inte översättas med small people. Citerar DN: BP:s ordförande Carl-Henric Svanberg anade säkert inte att det skulle krävas en närmast tadelfri engelska för att vara säker på att kunna stå utanför Vita huset och framgångsrikt nå ut till miljontals amerikaner med det skamfilade oljebolagets budskap. We care about the small people betyder Vi bryr oss om dvärgar!

2014-07-01, 10:07
Svar #2

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se

2014-07-02, 16:20
Svar #3

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Tack för intressanta upplysningar och tips rörande begreppet småfolk. I D.A.Sundéns Ordbok öfver Svenska Språket(J.Beckmans förlag 1892), som jag har tillgång till,står det: folk av låg samhällsställning. Fortsatt trevlig (och mindre regning) sommar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna