ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skarpstycke  (läst 1037 gånger)

2016-01-02, 10:10
läst 1037 gånger

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Skarpstycksbacken
 
Hej.
Jag har stött på detta namn på ett litet område i en by, Räfsnäs, i Roslagen.
Det finns omnämnt i ett storskifte 1777, Lantmäterimyndighetens arkiv 01-RÅD-15.
Min fråga kring detta kan den platsen varit föremål för avrättningar eller andra aktiviteter såsom slakt eller nåt.  
Stycke står för kanon i äldre tider, så lite spekulativt så kan det kanske översättas till Vass kanon, men det verkar lite långsökt.
 
Jag har sökt lite kring skarpstycke men inte funnit något, så finns det ngn som har lite kunskap???
Hans Callersjö

2016-01-02, 21:52
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Har du kollat i Ortnamnsregistret? Digitalt.  se: [color=0000ff]www.sofi.se[/color]  Hittade inget i Roslagen.
På Gotland finns Skarpstycke, namn på åker i två socknar.
mvh
Irma
 
(Meddelandet ändrat av Irma 2016-01-02 21:53)

2016-01-03, 03:16
Svar #2

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Hej Irma
Tack, jag tror faktiskt att du har funnit svaret.
Området som jag frågar efter är just en mindre äng eller betesmark. I storskiftet är den insorterad under backar, så den är förmodligen inte direkt bördig. Den kanske innehåller större mängd ytlig sten, vassa?
Så det är nog inte mer spännande än att man har kommit på ytterligare ett gammalt ord.
Tack ännu en gång
Hans Callersjö

2016-01-03, 12:09
Svar #3

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
ett tillägg om Skarpstycke
 Jesper Swedbergs Swensk Ordabok, utgiven 2009, men manus utarbetades av Swedberg, som levde 1653-1735, synonymerna gav han på latin. I boken finns följande definition på stycke:
stycke, dehl, pars, portio, membrum
stycke, factum, facinus
stycke, afbrutit, fragmen, fragmentum. afhugget, segmen, segmentum. bröd, frustum panis, etc. kläde, contextus panni
stycke, metalstycke, tormentum, bellicum
skarp, hård, durus, acer, austerus
 
Man hade nog avskurit, avdelat, en bit mark som var stenig och hård, men vid lantmäteriförrättning behövde den identifieras
mvh
Irma
 
(Meddelandet ändrat av Irma 2016-01-03 12:11)

2016-01-03, 17:37
Svar #4

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Tack Irma  
Det stämmer nog att det är en markplätt som inte är odlingsbar men duger till bete
Hc

2016-01-04, 19:52
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Finns några skarp-styttsjôn i mina trakter och där är det skarpa kanter med högre skogsbackar som gränsar till åkern.
Vet inte om det gäller för dig. När det gäller storskifte så har du alltid värde på marken. För din del bör man ha använt den äldre storskifteslagstiftningen och, då bör bästa jorden ha graderingen 50, eller åtminstone höga tal.

2016-01-04, 21:14
Svar #6

Utloggad Hans Callersjö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:39
    • Visa profil
Hej Björn
Kul! När jag studerar detta skifte är det bl.a. för att få tag på äldre benämningar på de olika delarna i byn.
Man kan ju konstatera att platserna har bytt namn eller förvanskats ngt.
Först trodde jag att det stod stupstocksbacken innan jag fick tag på en karta med lite bättre upplösning.
Min tanke var då att det kunde ha varit ngn avrättningsplats i byn, men, så spännande är det nog inte. Jag får nöja mig med att det endast är ett gammalt ord för en jordplätt.
Har hittat liten plätt till, som innehåller sandblandad mylla och kallas för Smivreten. Den tillhör en annan diskussion
// Har hittat på annan plats att Smi sår för smed, så man kan tro att smedens lilla plätt är funnen//
//hc
 
(Meddelandet ändrat av hansc 2016-01-04 21:38)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna