ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Själv  (läst 1742 gånger)

2011-03-02, 17:01
läst 1742 gånger

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 16:24
    • Visa profil
Jag undrar om någon vet vad begreppet själv följt av ordningsnummer, typ själv tredje egentligen betyder i samband med upptagning av t.ex nybyggen.
Jag har hittat följande förklaringar som dock känns för luddiga.
1) begreppet själv tredje åsyftar en huvudperson som ingår i en grupp vars totala antal nämns
2) i uttr. själv tolfte , om edgärdsman som tillsammans med elva andra ingår i en tolft

2011-03-02, 19:36
Svar #1

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Jag har bara sett uttrycket i sammanhang där det betyder jag själv inklusive det tal som anges, dvs precis det du skrivit.

2011-03-02, 22:41
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ett välkänt exempel är tavlor, skulpturer som kallas Anna själv tredje, vilket innebär Jesus, Maria och hennes moder Anna.

2011-03-03, 10:59
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
SAOB skriver detta, i linje med förklaringarna du hittat:
 
SJÄLV följt av ordningstal, i uttr. själv andre (förr äv. annan) l. tredje osv. (äv. sammanskrivet självandre osv.), ss. den andre resp. tredje osv. i ett sällskap o. d., särsk.: tillsammans med en annan resp. två andra osv.; jfr ANNAN I 1 f α, FJÄRDE a; numera företrädesvis i uttr. Anna själv tredje [...]
 
Det vill säga, X själv andre/tredje/fjärde/... står tydligen för två/tre/fyra/... personer inklusive X.
 
Roligt att du tog upp det, jag hade ingen aning om att det var ett generellt uttryck.
 
(Meddelandet ändrat av acb 2011-03-03 16:14)

2011-03-05, 19:39
Svar #4

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 16:24
    • Visa profil
Tack alla som svarat,
Jag vet fortfarande inte hur uttrycket ska tolkas i samband med upptagning av nybyggen. Innebär t.ex själv tredje att personen är den tredje som försöker sig på att ta upp ett visst nybygge (underförstått två andra har tidigare försökt, men misslyckats) eller är det tre personer som gemensamt tar upp ett nybygge?
 
Hälsningar
Maud

2011-03-05, 19:48
Svar #5

Lotta Nordin

Maud,
det kan kanske vara enklare att förklara om man vet hur texten lyder. Att bara skriva i samband med upptagning av t. ex. nybyggen säger ju inte hur uttrycket används eller av vem/vilka.
 
Kan du kopiera eller skriva texten här?
 
Mvh//
Lotta

2011-03-07, 20:51
Svar #6

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 16:24
    • Visa profil
Hej Lotta (och andra som engagerat sig)
 
Kul att få respons på en svår fråga.
Har försökt bifoga en bild av ett domstolsprotokoll från Borgsjö 1632, där själv fjärde omnämns, men filen är tydligen för stor.  
För er som är intresserade kan jag skicka bilden via mail, annars kommer här en renskrift:
Lars Grelsson i Grundsjö haver emot förbud inlagt sin måg Henrik Nilsson, själv fjärde, som haver övergivit sitt torpställe på Ugleboskogen (Ockelboskogen) i Gästrikland, därför sak 40 mark. Utgivit penningar 40 mark
 
Hälsningar
Maud

2011-03-07, 20:57
Svar #7

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 16:24
    • Visa profil
.... och ytterligare en tolkning av begreppet, i detta fall själv fjärde, är att detta var fjärde gången Henrik Nilsson försökte sig på att ta upp ett nybygge/torpställe.
 
Hälsningar Maud

2011-03-09, 20:02
Svar #8

Lotta Nordin

Jag lägger in en bild (som jag fått från Maud), och tar med dom två notiser som kommer direkt efter varandra i domboken från tinget med Borgsjö tingslag 1632.  
 

 
Jag antar att det är från den renoverade domboken, och det skulle vara väldigt intressant att se om det står likadant i originalet.  
Jag börjar misstänka att det är den som renoverat som skrivit av fel (men jag kan ha fel ).  
 
I den första notisen står det att Lars Grelsson har inlagt sin mågh Hindrick Nielson sielf fierde, och i den andra notisen står att Lång Tomas hafuer och tuå husfinnar. Det verkar alltså som om det där och syftar på något i den första notisen. Ska det vara finne istället för fierde?
 
Jag tittade i mantalslängderna för Borgsjö (börjar 1642 hos SVAR), och där finns i Grundsjö Grels Larsson och Jöran Persson. I dom första längderna nämns inte namnet Grundsjö, utan Grels och Jöran står under finnar.

2011-03-09, 20:22
Svar #9

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 16:24
    • Visa profil
Hej,
 
Tack Lotta för bra synpunkter.
 
Uttrycket i det andra domstolsmålet betyder att Lång-Tomas ock(så) har två husfinnar, alltså underförstått att även han har inhysesfolk, ev mot förbud.
Ang mantalslängden, det är vanligt att man i de tidiga skogsfinska längderna anger finnar som en kollektiv rubrik och inte alltid anger namnet på bosättningen.
Men åter till problemet själv fjärde..... hur ska det tolkas?
 
Hälsningar
Maud

2011-03-09, 20:25
Svar #10

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 16:24
    • Visa profil
... och det finns fler fall där man skrivit själv, följt av ett siffra i nummerordning, så det är inte fråga om en felskrivning.
 
Hälsningar
Maud

2011-03-10, 16:02
Svar #11

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Funkar inte den enda betydelse SAOB ger? ss. den andre resp. tredje osv. i ett sällskap o. d., särsk.: tillsammans med en annan resp. två andra osv.  
 
Formuleringarna ... i ett sällskap eller tillsammans med ... måste väl innebära flera personer tillsammans/samtidigt, vilket utesluter tolkningarna fjärde försöket eller fjärde innehavaren i följd?

2011-03-10, 19:17
Svar #12

Lotta Nordin

Jag får en känsla av att det saknas något i den första notisen. Det där själv fjärde har jag bara sett i samband med edgång förut när det rabblas upp namn på alla laggärdsmän och den som var ålagd att göra eden blev själv tolfte eller själv sjätte eller liknande.
 
Här vet man ju inte heller om uttrycket syftar på Lars eller Hindrik.  
Hur var det med lagarna för nybyggen, för jag antar att Lars har tagit upp ett nybygge och låter Hindrik och hans hustru bosätta sig där också, emot förbud?
Har målet varit uppe vid ett tidigare ting? Och hur är det skrivet på dom andra ställen där uttrycket förekommer?
 
Anna-Carin, jodå, jag tror också att det ska tolkas på det viset som SAOB anger. Det är bara lite knepigt skrivet.

2011-03-11, 12:11
Svar #13

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag kan tänka mig några olika alternativa betydeser.
1. Det verkar ha funnits två typer av nedsättningsbrev. Först ett mera kollektivt brev och sedan på speciella torpställen. I Svartnäs finns ett brev omnämnd från 1603 eller 1604 som inte anger någon speciell person och sedan individuella nedsättningsbrev. Man skulle kunna tänka att det varit 4 som haft ett gemensamt förbrev.
2. En annan tänkbar betydelse skulle vara att han var fjärde brukaren av torpet.
3. Det är ganska vanligt att man berättar att det finns släktskap mellan två parter som tänker gifta sig. Då beskrivs ofta att de var släkt i tredje och fjärde led. Det innebar att man måste betala lite extra till prästen för att giftermålet skulle kunna fullbordas. Det är vanligast under perioden 1630-1690. I många domböcker finns fakta som saknar betydelse för själva målet. Dessa sidoupplysningar är oftast det som är mest intressant. Man skulle kunna tänka sig att det finns ett släktskap i fjärde led mellan svärfadern och mågen. Normalt när det gäller personer som har bott på platsen länge har släktskapet mycket stor betydelse för att överlåta bördsjord. När det gäller relativt nyinkomna finnar var bördsrätten inte så viktig, men kan ha angetts ändå enligt normala förhållanden. Om torpstället hade ärfts borde det finnas bördsrätt och inte vara ansedd som aflinge jord.    
 
Hälsningar
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna