ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sadelmakarjord  (läst 669 gånger)

2007-09-26, 18:52
läst 669 gånger

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
I flera bouppteckningar från Torshälla i Sörmland upptages bland fast egendom si och så många tunnland eller kappland 'sadelmakarjord' [inte 'sadelgjord' vilket är något helt annat]. Detta ord minns jag mig inte ha stött på i Västsverige.  
Är det någon som vet vad detta är för sorts mark? Varken SAOB eller Google ger något besked.

2007-09-26, 22:07
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Min minnesbild är något oklar, men jag tror att det helt enkelt var namnet, eller snarare benämningen, på en viss åker utanför staden. Borgarna i Torshälla ägde kollektivt mark i Landsförsamlingen. Troligen har en viss bestämd del av denna mark tillhört sadelmakarskrået. Benämningen har sedan blivit kvar, även när skråna sålt av jorden.
 
Det är vanligt att markområden nära en stad under lång tid har namn efter någon tidigare ägare. Jag är född på Drakenskjölska vreten vid Eskilstuna och bor nu vid Torkelbergsgärdet vid Linköping. Bägge ligger nu nästan mitt i staden.
 
Per Thorsell.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna