ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rökar  (läst 1728 gånger)

2009-01-07, 16:31
läst 1728 gånger

Utloggad Bo Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 11:49
    • Visa profil
Hej  
Jag håller på och forskar på Gotland
Stöter på namnen Rökar och Räkar
är det samma som Drängar
Tacksam för svar
BoBo

2011-02-19, 12:51
Svar #1

Utloggad Andreas Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 09:57
    • Visa profil
    • notiser.tärby.se
Jag kanske är helt fel ute med denna information (Gotland vet jag ingenting om!), men svarar ändå eftersom jag råkade på din fråga som gällde just ordet rökar som även jag söker information om just nu:
Om det är en rubrik i mantalslängder som du tittat på så rör det sig snarare om något som angränsar till begreppet matlag, hushåll. Svenska Akademiens Ordbok ger exemplet: Hålla egen eld och rök för att hava eget hushåll. Rökar är plural av rök. I mantalslängdena jag har undersökt (Ås härad Västergötland 1835) förekommer dock såväl matlag som rökar, så överallt och i alla tider har begreppen inte varit utbytbara.

2011-02-20, 08:42
Svar #2

Utloggad Bertil Ericsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2016-09-30, 16:40
    • Visa profil
    • www.gaimalde.se
Bo
 
På många håll satte man inte upp sädeskärvar på stör utan ställde dem två och två mot varandra i en rad. En sådan rad kallades en rök. Rökar är då pluralis av uttrycket.
 
Bertil

2011-02-20, 14:43
Svar #3

Leif R. Blom

Min erfarenhet av begreppet rökar är att det betyder eldstäder och att de under vissa perioder var en beräkningsgrund för skatteuttag i någon form.
Mvh Leif R.

2011-02-20, 15:00
Svar #4

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I Svenska Akademiens Ordbok finner man information som pekar åt Andreas' och Leifs tolkningar; där beskrivs rök som en kameral enhet för utgörande av vissa skatter och pålagor (ibland jämförbart med prästmantal), kan även särskilt i delar av Finland och Norrland innebära skattetal bestående av en viss (på olika sätt beräknad) jordareal.  
 
Man nämner i förklaringen ett källutdrag från Åland 1533, som nämner att där kalles een röök then jordh som är werdh 160[markland] ortug[er]. En indelning i rökar fungerade som grund för utgörandet av vissa skatter och pålagor etc. I denna betydelse nämns en källa från 1683, som säger Att Allmogen icke kan tillåtas, Lagmans- Häradzhöfdings- och Tingzgästnings Penningar efter gärdetahlet (dvs. gärdemantal) erläggia.., utan at then Räntan.. må nu som af älder warit utgifwas efter hwar röök.
 
Eftersom Bo inte har varit inloggad på forumet sedan 15 juni 2010 kanske han inte är aktiv här längre, men oavsett betydelsen så verkar rökar inte ha att göra med något yrke, så jag flyttar denna diskussion till en lämpligare plats inom kort.

2011-10-21, 16:04
Svar #5

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Rubriken har flyttats hit från Yrken: Yrken M-R: Rökar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna