ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rödsle  (läst 772 gånger)

1999-05-01, 17:09
läst 772 gånger

Eva Cumner

Har i en del gamla dombokshandlingar stött på uttrycket rödsle (gäller mellersta Blekinge) och förstår att det har något med trä eller träd att göra. Kan någon förklara vad för slags träslag eller träd det gäller?
 
MVH Eva Cumner

1999-05-01, 20:26
Svar #1

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Eva!
Jag har också stött på ordet när jag skrev av gamla handlingar som rörde en tvist om kolning vid Kopparhammaren Granefors (Asarum i Blekinge).
 
Förbinder os at enär rödslors fällande skier skall Hr Bruks Patronen öfwerblifwandet, som eij till Hemmanets nyttjande fo(r)dras till Kohlning ährbiuda...  
 
Jag tolkar det som att man röjde i skogen, att det handlar om de träd av varierande storlek som man röjde bort.
 
M v h
Eva M K

1999-05-08, 10:43
Svar #2

Eva Cumner

Hej Eva M K!
 
Många tack för din tolkning om rödsle. Har vid fortsatt läsning i domsmålen stött på ett mål där de anhöll om att få göra rödsel till deras hemmans förbättrande vilket ju onekligen för tankarna till röjning.
 
MVH Eva Cumner

2010-10-07, 06:56
Svar #3

Utloggad Moderator Språk

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ovanstående inlägg flyttades hit 7 oktober 2010 från Svåra ord och uttryck.
 
 
Camilla Eriksson, moderator Språk, ord och namn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna