ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Roteringsstuga  (läst 1004 gånger)

2011-06-16, 06:33
läst 1004 gånger

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Stött på begreppet i Stora Malm, Södermanland. Googlade och sökte runt. Till min förvåning var det just i denna socken begreppet används. Vad betyder det?  Det låter militärt, men stugan finns inte med på förteckningen av soldatstugor.
Någon som vet?

2011-06-16, 10:47
Svar #1

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Vet ej, men andra liknande ord är
 
Rotering
 
Indelning av jord i rotar för knektunderhåll av soldat eller båtsman
 
Roteringslängd
 
en av kyrkoherden upprättad längd över alla män i socknen som fyllt 15 år. Av dessa valdes t.ex. var tionde till soldat

2011-06-16, 10:54
Svar #2

Utloggad Mats Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-05-23, 19:06
    • Visa profil
Rotering förekom även inom fattigvården. Kanske handlar det i detta fall om en stuga där socknen hyste in traktens fattighjon?

2011-06-16, 22:46
Svar #3

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Ska kolla lite närmare vilket slags folk som bodde där genom tiderna. Vet att några avskedade soldater bodde där och att i slutet på stugans liv så kom och flyttade folk ofta. Stugan är borta sedan mer än 70 år. Tack Mats och Kjell för era tankar. Det är värdefullt för mig. Som ett kuriosa kan jag berätta att en av de sista boende där(död sedan länge) har ett barnbarn som heter Mats Johansson.

2011-06-17, 09:20
Svar #4

Utloggad Mats Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-05-23, 19:06
    • Visa profil
Jennika: Tyvärr är jag inte den Mats Johansson. Min mormor växte visserligen upp i ett f.d. soldattorp och flyttade därifrån på 1920-talet. Stugan står dock kvar djupt inne i den värmländska skogen och är i min ägo numera. Hjälpligt underhållen och med samma standard som på 20-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna