ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rabba  (läst 2179 gånger)

2005-12-23, 07:33
läst 2179 gånger

Ulrika Eversdijk

Jag var dagbarn hos min mormor född 1907 o fick ofta rabbemos av trädgårdens rabbor; kålrötter. Kom nästan helt ovetande till skolan ang. att det där hette rotmos. Mamma född 1936 sa alltid rabbemos också. Vad har ni för erfarenheter?

2005-12-23, 08:05
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag misstänker att det kommer av ordet Rutabaga. Första gången jag blev bekant med ordet var när min amerikanska brevvän skrev någonting om Rutabaga. Eftersom jag inte förstod vad hon syftade på, ja, att det var något som kom upp från jorden, förstod jag, så fick hon förklara vad det var. Det är just detsamma som kålrot.
 
I Ord med historia av Gösta Bergman, finns ordet med och där står att Rutabaga är ett Västgötskt ord, som kommit på drift ut i världen.
 
På engelska kan det även heta Swedish turnip.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-23, 08:14
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
det är dialektalt, i Skåne används det (i alla fall i mina hemtrakter i nordvästra Skåne).  
 
Enligt Svenska Akademiens Ordbok (SAOB) på Internet  
 
RABBA
Genus: r. l. f.; best. -an; pl. -or.  
 
ETYMOLOGI: [sv. dial. rabba, kålrot, motsv. nor. rabba, kålrabbi kålrot; sannol. ombildning av efterleden i KÅL- RABBI. -- Jfr ROVA]
 
Hälsningar,
Eva

2007-04-29, 00:41
Svar #3

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
I Hälsingland betyder rabba att man slår gräs o.d. med en lie. Det används alltså som ett verb.  
Ex. Hä går forst når man rabber å hä blir s? finnt ätterpå.  
 
 
Med vänliga hälsningar,
Erik Andersson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna