ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Onkel  (läst 1259 gånger)

2002-11-15, 09:34
läst 1259 gånger

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Vilken betydelse hade titeln onkel på 1600-talet i Sverige?
 
Har i min forskning kring släkten Herou stött på Bertil Kjelldorffs artikel i Släkt och Hävd 1994/3-4. I en av de orginalhandlingar som återges i artikel nämns Goffin Henrots onkel Salomon Speckas, borgare och köpman i Liege. Goffin levde på 1600-talet i Sverige och var bland de första valloner som importerades av Wellam De Besche och Louis De Geer till de svenska järnbruken.
 
Skulle man kunna utgå från att detta är en morbror till Goffin eller kan det ligga någon annan betydelse i titeln?
 
Mvh
Martin Casterud

2002-11-15, 14:52
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag vill nog uppfatta ordet onkel i äldre tid i betydelsen äldre släkting, företrädesvis farbror, morbror eller fasters resp. mosters make. Även släkting i ytterligare led bakåt kunde nog betecknas som onkel, t.ex. mormors bror. Huruvida ordet också kunde användas om obesläktade äldre män i umgängeskretsen, vågar jag inte uttala mig om.

2002-11-15, 15:40
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Martin!
Salomon Speckas var inte Goffins onkel.
I kontraktet står att Salomon går i borgen för att De Besche uppfyller sina skyldigheter enligt kontraktet. Salomon var alltså arbetsgivarens representant vid kontraktets undertecknande.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna