ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Obefintlighetsboken  (läst 3031 gånger)

2005-11-10, 16:09
läst 3031 gånger

Emma Ahlin

Har stött på detta yttryck: har överförts till obefintlihetsboken, vad är det för bok? MVH Emma

2005-11-10, 18:42
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det börjar finnas många rubriker om detta nu (en rekommendation till anbytarvärden är att kanske slå ihop/(stänga/hänvisa) en del; en bra sammanställning över de rubriker som redan finns hittar man under Språk, ord och namn: Äldre ord och uttryck: ..)
 
'Bästa' rubriken är kanske på sätt och vis den som ligger under kyrkböckerna, dvs Källor: Kyrkböcker: Obefintlighetsbok
 
 
-Svaret på själva frågan här ges nog med råge på de andra ställena alltså..

2005-11-10, 19:43
Svar #2

Ulrica Berkefalk

Hej Emma!
 
Obefintlighetsboken återfinns oftast i slutet på husförhörslängderna om du använder dig av mikrokort.
 
Prästen förde in personer i denna bok när han inte visste vart de hade tagit vägen. Har du tur finner du även en notering om var personen finns under förutsättning att prästen har funnit ut det samt gjort en anteckning om detta.
 
Vänliga Hälsningar,
 
Ulrica Berkefalk

2005-11-11, 12:16
Svar #3

Emma Ahlin

Tack för svaren. Är nybörjare på detta och fann eran sida här. Men jag vet inte om man törs använda den för det verkar som man blir idiotförklarad för att man inte vet allt och hur det går till. Jag visste inte att de redan fanns beskrivet vad nu obefintlighetsboken var och är man ny så kan ni väl ändå inte begära att man ska läsa alla inlägg innan man vågar sej på en fråga. Har läst lite här och där på rötter och sett att det är fler än jag som varit ny och fått hätska svar. Vill ni inte ha fler släktforskare eller? MVH Emma

2005-11-11, 12:42
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Oj - inte ville jag vara hätsk, tvärtom.. Jag har arbetat som värd här i flera år tidigare, och då vet jag att det är bra med hänvisningar (här till just nuvarande 'anbytarvärden' som du ser :-)
-Hade tid funnits hade nog dessa olika rubriker redan slagits ihop lite grann för länge sedan.
 
Min sista rad om att svaren redan finns på annat håll var i all välmening - både för dig som snabbt kan finna utförliga svar, och för andra som då inte behöver skriva ihop sådant som redan finns skrivet i forumet..
 
 
Ber hemskt mycket om ursäkt om det såg ut som en idiotförklaring från min sida; men som du kanske förstår så var det inte min mening. Välkommen att hemskt gärna stanna kvar på RÖTTER..!  
 
Mvh
Peter (Fd Anbytarvärd och TF Redaktör nättidningen RÖTTER)

2005-11-11, 13:00
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Obefintlighetsboken finns också beskriven under Landskap: Båhuslän: Socknar: Svenneby (29/6 2002 kl. 20.39).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-11-12, 12:38
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Emma! Det finns en liten ruta i vänstra spalten med en sökfunktion. För obefintlighetsboken ger den 127 träffar. Det finns oerhört mycket material i Rötter som man kan finna den vägen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna