ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mjölkbiljett  (läst 1391 gånger)

2003-07-27, 14:37
läst 1391 gånger

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej
Finns det någon som har stött på ordet mjölkbiljett tidigare och vet vad det är. Jag har funnit det rörande tågtrafik Kalmar-Emmaboda Jvg samt Kalmar-Torsås jvg. Angivet värde är 5 öre, rödbrun, vet ej tidsperiod. En trolig hantering kan vara att bönderna i byarna längs järnvägen sände sin mjölk till Mejeriet ( Emmaboda, Kalmar) resp (Torsås, Kalmar) Har sökt på nätet, i uppslagsverk mm men inget uppslag. Intressant att veta eftersom jag håller på med att dokumentera socknen och dess historia.
Jan-Christer

2003-07-27, 17:16
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
De verkar i alla fall ha ett visst samlarvärde.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-07-27, 20:06
Svar #2

Christina Holmér-Gunnerfält

Kan det möjligen ha att göra med kristider? Möjligen ett samband? Har i min ägo ett antal intressanta inköpskort från Statens livsmedelskommission under sista kriget? Där kan jag tänka mig också att det finns ett visst samlarvärde.

2003-07-27, 22:40
Svar #3

Ingegerd Johansson

Hej Jan-Christer!
Jag drog först samma slutsats som Christina men så fick jag inte ihop det med tågtransporter. Men kanske mjölkbilar inte fick köra pga brist på diesel eller bensin, och bönderna i stället fick skicka mjölken med tåg. Jag hittade i alla fall en bild på en mjölktransport med tankvagn i Kunskapens Bok, under rubriken Mjölkens väg från kon till konsumenten.
Jag tittade även igenom farfars fodral med ransoneringskuponger, som jag har i min ägo, och fann en hel del intressant. Kuponger för te, kaffe, mjöl, matfett, ägg, fotogen, textil och skor fann jag.  
Inte så dumt att bli påmind om att det för knappt 60 år sen även i vårt land var brist på en del mycket elementära basvaror.
Samlarvärdet för kupongerna har jag inte tänkt på, personligt värde känner jag däremot att de har, liksom en pensionsavi på 66 kr från 1955 som jag också har kvar från farfars sista tid i livet.  
Mvh Ingegerd

2003-07-28, 00:18
Svar #4

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Mjölktåg är ju ett mycket välkänt begrepp, sedan förr då mjölken skickades med tåget till mejeriet. Mjölktåget brukade vara det allra första tåget på morgonen och det stannade vid ett antal mjölkpallar längs järnvägslinjen för ombordlastning av 50-liters mjölkbehållare som bönderna körde dit omedelbart efter morgonmjölkningen. Det är nog i detta sammanhang du skall söka din mjölkbiljett.

2003-07-28, 09:35
Svar #5

Ingegerd Johansson

Visst är det som Tord skriver!
Att jag inte tänkte i de banorna, trots att man ju även själv använt uttrycket stannar vid varje mjölkpall om långsamma tåg!!!
Mvh Ingegerd

2003-07-28, 10:48
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Kunskapen om dessa ting torde finnas inom Svenska Järnvägsklubben (SJK)

2003-07-28, 17:47
Svar #7

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej och tack alla informatörer
Jag har också tänkt i dessa banor, att tåget var före mjölkbilarna. Järnvägarna i det området var smalspåriga och byggdes ung vid 1800-talets slut.
Min mf var stationsföreståndare vid Ilingetorp stn på Östra Blekinge Järnväg. Han berättade saker som inte alltid fanns att finna på arkiv och motsvarande. Bla hyrde han, ett par ggr årligen under ett par års tid, hela tågset och anordnade chaterresor fr Gullaboås till Karlskrona resp Kalmar med byte i Torsås. Förtäring ombord och troligen underhållning. Dessa resor var populära men inte omskrivna? Jag visste inte då på 1950-talet när mf levde vad mjölkbiljett var och därför är jag lite nyfiken nu när jag håller på med min dokumentation. Mycket av det gamla har ingen bibehållen kunskap om dess funktion, och det är svårt att alla ggr finna informationen,
Tack alla för alla svar, nu går jag vidare i min sökning, tack för länken Tord, jag har lagt in frågan även där i deras forum.
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna