ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mesakskinn  (läst 747 gånger)

2010-02-13, 01:33
läst 747 gånger

Erik Holmlund

I en bouppteckning 1863 efter lappsk nybyggare i Sorsele står det på en rad 6st Mesakskinn, vilket värderas till 3rd 50öre. Vad är mesakskinn? På raden ovan står 3st Renskinn som värderas till 4rd 50öre och på raden under 3st Fårskinn värderade till 1rd. Ett mesakskinn var alltså värt klart mindre än ett renskinn men nästan dubbelt så mkt som ett fårskinn.

2010-02-13, 16:22
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Hmm - kan det vara sämskskinn? Sämsk kunde förr skrivas sämesk, så det finns en viss ljudlikhet. Kolla på sämsk och sämskskinn i SAOB, vår utmärkta historiska ordbok: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
 
(Meddelandet ändrat av Kristina1 2010-02-13 16:44)

2010-02-27, 16:47
Svar #2

Erik Holmlund

Kristina> Tackar för svaret. Sämskskinn är en möjlig tolkning. Nåt slags behandlat eller garvat skinn bör det nog vara. Frågan är om 'mesak' är en variant på 'sämsk' eller om 'mesak' eventuellt kan vara relaterat till syftet med skinnet.
 
Diskuterade med min mor som är född på samma gård som där bouppteckningen upprättades. Själva ordet mesakskinn är inte nåt hon känner igen. Mesar gjorda av skinn användes dock flitigt på gården. Skulle ju kunna syfta på skinn avsedda för mesar. När jag tänker på gamla skinnryggsäckar och bärselar av skinn som jag sett så är dom ju oftast behandlade på ett sätt att skinnet är någorlunda tåligt mot väta, men när jag tänker på sämskskinn så tänker jag på skinn som snarast suger åt sig vatten.  
 
Har också frågat en renskötare från Vilhelmina om ordet 'mesakskinn' men det var inget ord han kände igen.

2010-03-01, 15:35
Svar #3

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Hej Erik!
 
Jag kollade i min sydsamiska ordbok igen och där står measehke som betyder kalvskinn. Det finns också några liknande ord, miesehke som betyder vaja med kalv och miesie som betyder kalv, men renkalvskinn är väl den mest troliga betydelsen .
 
Mvh  Åsa
 
(Meddelandet ändrat av asaj 2010-03-01 16:00)

2010-03-01, 23:23
Svar #4

Erik Holmlund

Åsa> Stort tack, du har utan tvekan knäckt nöten. Är det den sydsamisk-svenska ordboken av Israelsson & Nejne som du har? Jag beställde den från Sametinget & fick den idag. Verkar riktigt bra.

2010-03-02, 17:20
Svar #5

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Ja Erik, det är samma bok. Jag jobbar på ett bokbinderi och vi gör många intressanta böcker där, så jag brukar ta vara på kasserade provexemplar, som jag kan ha nytta av.  
 
Mvh  Åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna