ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mamsell  (läst 824 gånger)

2001-12-27, 16:42
läst 824 gånger

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Var mamsell en titel? Vilka var det som fick  kallas så?
 
Jag har sett ordet bland mina anfäders faddrar och undrar om det vid barndop hos vanligt folk var vanligt att någon från lite finare familjer var med.

2001-12-28, 12:46
Svar #1

Jonas Kuschner (Jonas)

Denna och etymologiskt närbesläktade titlar har dykt upp tidigare i Anbytarforum, se  
Anbytarforum: Kunglig genealogi: Domicella
Anbytarforum: Yrken: Demoiselle  
 
Torsten Berglund tipsar i den förstnämnda diskussionen om professor Sten Carlssons bok Fröknar, mamseller, jungfrur och pigor - ogifta kvinnor i det svenska ståndssamhället. (Studia historica Upsaliensia 90, Acta universitatis Upsaliensis. Uppsala 1977).  
 
Du kan använda Rötters sökfunktion och göra sökningar på orden mamsell, mademoiselle och demoiselle, så får du många konkreta exempel på kvinnor som har benämnts med dessa titlar.

2001-12-28, 17:42
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Det var dumt av mig att inte söka där från början. Tänkte inte på det. Tack så mycket.
 
M v h
Ann-Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna