ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Luka  (läst 2980 gånger)

2005-11-17, 17:20
läst 2980 gånger

Maria.W

Min mormor sa alltid att hon lukade i landen fast de flesta säger rensa (ogräs).Efter vad jag fått veta är luka ett norskt ord men vad betyder det på Norska ?och hur har det utrycket hamnat i Småland.Mormor var född i Vaggeryd Småland.
            vänliga hälsningar Maria.W
 
Maria är mailad om för- och efternamn. Mvh Yvonne Carlsson, Anbytarvärd

2005-11-17, 18:11
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Så sa också min mor, född i Uppland, fast hon uttalade det lucka.

2005-11-17, 18:29
Svar #2

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Enligt SAOB är ordet delvis inhemskt och delvis inlånat från lågtyskan, vad dom nu kan mena med det. Annars är väl ordet förknippat med de sydsvenska dialekterna, så det har ju kanske kommit via danskan och därifrån också till norskan. Jag vet dock inte om ordet i denna betydelse finns på danska/norska i modernt språk.  
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson

2005-11-17, 19:18
Svar #3

Marianne Solli

Hei alle sammen.
 
Joda, ordet luke eksisterer fremdeles i det norske språket. Det betyr - som dere er inne på - å rense; så jeg er ofte ute i hagen om sommeren og luker i gr?nnsakbedene mine.
 
Marianne

2005-11-17, 19:23
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Luka används fortfarande i den betydelsen. Jag har aldrig tänkt på det som ett dialektalt eller ålderdomligt ord.
 
Jag är Ängelholmare.

2005-11-26, 23:54
Svar #5

Utloggad Maria Westerberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Marianne Solli!man kan bara undra hur utrycket hamnat i bla södra Sverige.Kul att höra att jag tydligen hade förståt att det var samma betydelse Luka = Rensa Kanske det spridet sig med innvandring från Norge  
             Ha de!  Maria Westerberg

2005-11-27, 09:01
Svar #6

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Kanske från Danmark? Här i Skåne uttalar vi ordet som luga.
May the Force be with you.

2005-11-27, 19:37
Svar #7

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Luka--låter lite som luckra upp jorden?
Visst kan jag förstå att det kan betyda rensa men det kan ju även ha i betydelse att man luckrar upp det hela---landet/jorden blir ju rensad samtidigt????
Lite spekulationer bara...
har funnit också från Norge Pöra i jor...? vilket skulle ha samma betydelse som pöta i jora (jorden) och ska ha likvärdig betydelse som ovan....eller är jag ute och seglar ?
/elisabet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna