ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Käskeboke  (läst 3053 gånger)

2014-11-15, 17:27
läst 3053 gånger

Utloggad Barbro Ahlner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2016-12-16, 13:45
    • Visa profil
I Campbells bok Skånska bygder under förra hälften av 1700-talet står för min by Grödby (nuvarande Bromölla kommun) nämnt att skogen mest bestod av käskeboke och ollonboke. Ollonboke vet jag vad det är men..
 
Barbro Ahlner

2014-11-15, 20:41
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
I Mistelås socken i norra delen av Allbo härad har säteriet Tagel ett litet markområde beläget i Agnaryds by, som kallades Käskoskogen.
Jag har förgäves sökt en förklaring till ordet Käsko. Det fanns en gård som hette Olofsgård i Agnaryd där Tagel hade ägarintresse, om det kan vara en rest av denna gård.
Hoppas att någon har en bra tolkning av ordet.

2014-11-16, 00:14
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Även jag har funderat kring ordet käsk, då jag emellanåt stött på det när jag forskat på Österlen. I Ortnamnsregistret finner man flera platser i Gärds, Albo och Järrestads härader som innehåller detta ord, t.ex. Käsket i Brösarps socken, Rörums käsk i Rörums socken, Gyllebokäsk i Ö. Vemmerlövs socken, Raskarums käsk i S:t Olofs socken och Mellby käsk i Södra Mellby socken.  
 
Ortnamnsregistret anger att alla dessa platser var skogar eller skogsmarker, och Raskarums käsk sägs specifikt vara skog (delvis bok) på byn Raskarums mark. Jag hittar dock ingen närmare förklaring av ordet käsk och dess betydelse i sammansättningen käskeboke, så även jag hoppas att någon där ute sitter på svaret.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-11-16, 00:31
Svar #3

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Kan det inte vara frågan om bokskog som fällts för svedjande?? Det kan ju vara för mycket länge sedan.
I SAOB finns inte käsk eller käske , däremot kaske- och kaske-skog: skogsmark där träd fällts för svedjande?
boke , för bokskog, med hänvisning till södra Götaland.  
Irma
 
(Meddelandet ändrat av Irma 2014-11-16 00:32)

2014-11-16, 15:44
Svar #4

Utloggad Barbro Ahlner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2016-12-16, 13:45
    • Visa profil
I Mårten Sjöbecks Det sydsvenska landskapets historia och vård s 74 står käske. Det är hamlade bokbestånd även observerade av Linne under hans Skånska resa men ej namngivna
Tack alla som försökte ingen jag ringde visste heller - trägen vinner jag hittade det.

2014-11-16, 16:06
Svar #5

Utloggad Barbro Ahlner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2016-12-16, 13:45
    • Visa profil
Det är nog inte hamlat utan snarare skottskog vad Sjöbeck än skriver

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna