ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kämma / Kämba / Kamba  (läst 1010 gånger)

2013-09-14, 12:04
läst 1010 gånger

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ett för mig obekant ord dyker upp i domboken för Sommartinget år 1700 med Oppunda Häradsrätt )Södermanland.  
 
Hustru Ingrid Nilsdotter i Pälltorp, Stora Malm anklagas för att ha tagit en Hwalm Höö ur ladan vid Eriksberg. En hwalm är förstås detsamma som en vålm.  
 
Hustru Ingrid försöker minska ner det hela och säger att hon tagit allenast en liten Kämba Höö. Har någon stött på begreppet kämba eller liknande? Man kan ju gissa att det rör sig om ett fång, eller så mycket som man bekvämt kan bära utan rep eller högaffel.

2013-09-14, 12:46
Svar #1

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Kämma,kämba kamba etc. betyder enligt SAOB sammanräfsat fång av hö (som, då det skall bäras, kan lyftas upp i famnen med tillhjälp av en räfsa.)

2013-09-14, 16:55
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Se, det fanns ju i SAOB, fast jag inte fick någon träff när jag sökte.  
I alla händelser fick hon böta för en hel vålm 24 öre silvermynt att arbetas åt Herrskapet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna