ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kråkhacka  (läst 8107 gånger)

2005-06-01, 13:34
läst 8107 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
I Umeå-trakten säger man kråkhacka. Med det menas att man blir röd och narig om händerna på vintern, speciellt om man blivit blöt om händerna ute i kylan.
 
Är detta ord bekant någon annanstans?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-06-01, 16:00
Svar #1

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Det måste vara det min pappa (som växte upp i Sundsvall) kallar för vårhacka. Hände väl mest när vintern började ge med sig och man kanske inte var lika noga med vantar...
 
Bibi

2005-06-01, 16:06
Svar #2

Bo Nordenfors (Nob)

Vårhacka är även det bekant från Umeåtrakten.
 
Bo

2005-06-01, 17:34
Svar #3

Ann_mari Bäckman

Jag antar att ordet har att göra med att händerna ser ut, som de vore hackade av något.

2005-06-01, 18:09
Svar #4

Utloggad Tage Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2008-02-03, 13:32
    • Visa profil
Huden på händernas översida blir torr, narig och sprucken. Påminner lite grann om hudsjukdomen psoriasis. Min kompis (omkring 1950 i Luleå) blev ofta utsatt på senvintern. Jag kan inte påminna mig om det röda, men även det stämmer nog, eftersom det är isigt vatten, snö och kyla som orsakar problemet.

2005-06-01, 21:01
Svar #5

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:33
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
Kråkhackan grasserade även inom Arvidsjaur, precis på samma sätt som Du beskriver. Då skall vi komma ihåg att Arvidsjaursdialekten är ett nybyggarmål avknoppat och med mycket lånat från Skelleftemålet.
 
Hälsar
Maiken
Maiken Arvidsson

2005-06-02, 09:27
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tror inte jag hört mina föräldrar, som härstammar från Ångermanland, säga kråkhacka. Det är ju ett ord, som jag hört som barn, så det kommer nog då från Västerbotten.
Ann-Mari Bäckman

2005-06-02, 20:36
Svar #7

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Kråkhacka säger vi också i Norrbotten och som Maiken skriver även i Lappland.

2005-06-02, 20:56
Svar #8

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:33
    • Visa profil
Hej!
Vill bara lägga in en liten brasklapp till det som Kristina Ö skriver. Även om vi använder kråkhacka inom Arivdsjaur är det ingen garanti att det används inom hela Lappland. Lappland är ett stort och långt landskap, från Treriksröset/Kiruna i norr till Åsele i söder. Här finns plats för många härliga dialekter, med stora varianter då det ryms många dalgångar inom området.
 
Hälsningar
Maiken
Maiken Arvidsson

2005-06-03, 18:32
Svar #9

Utloggad Kaj Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
I södra Hälsingland kallade man detta för tranhacka.
 
Hälsningar
Kaj

2005-06-07, 16:46
Svar #10

Utloggad Elvi Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 496
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 21:09
    • Visa profil
I norra Hälsingland, Forsa, är ordet också tranhacka.
hälsningar, Elvi

2007-04-29, 01:14
Svar #11

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Även i Bjuråker (åtminstone i delar av socknen) kallas det för just tranhakka. Bjuråker ligger i norra Hälsingland. I norr gränsar Bjuråker till Hassela socken som även ligger i Hälsingland. Men här ändras uttrycket från tranhakka till kråkhakka.  
 
Erik Andersson

2007-04-29, 20:48
Svar #12

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Även i Kalix hade vi kråkhacka !

2007-05-11, 17:30
Svar #13

Kurt Lindmark

Ang. Kräkhacka. Enligt vad min mor f. 1913 påstod så beror kråkhackan av småmask. Hon visste att det var ofarligt. Det uppträdde som myggbett på benen när man vadat i gyttjigt vatten mitt i sommaren. Det torde vara s.k. simmarklåda eller badklåda.
Vad orsakar badklådan?  
Badklådan orsakas av en liten organism (cerkarie) som är ett larvstadium av en parasitmask som infekter sjöfåglar. Dessa cerkarier kan tränga genom fåglarnas hud och utvecklas då till vuxna maskar i fåglarnas blodkärl.  
 
Detta är enligt mitt förmenande den riktiga meningen med kråkhacka.

2007-05-11, 19:11
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kanske kan det vara så, men i Västerbotten, är det ett speciellt symptom, som uppträder endast på vintern. Detta rödnariga, som blir på händerna kallar vi Kråkhacka. Det uppträder aldrig på sommaren.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-14, 10:14
Svar #15

Kurt Lindmark

Jag är född och uppväxt i Västerbotten. Ett par mil söder om Skellefteå. Och där gällde Kråkhacka för angrepp av den lilla cerkarieparasiten. Att kalla narighet om händerna för det namnet förekom aldrig i dessa trakter. Måhända är detta ett sentida och ovederhäftigt språkbruk??

2007-05-14, 11:39
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kurt!
 
Det var dumt av mig att säga Västerbotten. Det hade varit mer rätt att bara uttala mig för min barndomsgata på Haga, Umeå. Eftersom mina föräldrar är från norra Ångermanland, kan ju betydelsen av ordet också komma därifrån, men jag har nog för mig att mina kamrater sa samma sak.
 
Med detta sentida och ovederhäftiga språkbruk avses tiden 1950-tal.
 
Att ord kan ha olika betydelser på olika platser måste man väl ändå acceptera. Du uttalar dig för en plats söder om Skellefteå, jag för en annan plats, den jag växte upp i. Sedan är det ju möjligt att orsaken var den du beskriver, men att man inte kände till den.
-----------
Ett tillägg, detta röda, som uppstod på händerna gav aldrig klåda, men däremot sved det lite, har jag för mig.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-14, 22:31
Svar #17

Utloggad Kjell Gärme

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Fenomenet med narig och sprucken hud på händerna, företrädesvis på eftervintern, förekom även på så sydliga breddgrader som i norra småland. Eftersom smålänningar alltid varit sparsamma, kallades det här rätt och slätt för Trana. Tack och lov var det lätt att skydda sig mot att bli angripen av Trana genom att vårdagjämning springa barfota runt huset tre varv motsols.
Hälsningar
Kjell på Rickardsgården

2007-08-15, 12:09
Svar #18

Berndt Stenberg

Har med intresse läst dialogen om KRÅKHACKA. Jag är hudläkare i Umeå och har länge sökt liknande ord och gärna också förklaring till orden. Mina observationer är följande: Kråkhacka används ffa i Norr- och Västerbotten, vårhacka i Västernorrland/Medelpad, spelahacka i Hälsingland, (tranhacka var nytt! Tack för det!) hackmes i Jämtland och lerhacka i Gästrikland. gränserna är inte så absoluta. Nu vill jag bara veta varför heter det på detta vis?  
Berndt Stenberg Umeå

2007-08-15, 14:28
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Berndt!
 
Ja, varför heter det så? Det är det som är frågan. Kurt Lindmark föreslår en parasit. Jag vet inte om det är detsamma som snöloppan, men den ger stora röda kliande utslag på vårvintern. Jag själv har inte drabbas av den, men min syster brukar vara ansatt av den.
 
Det jag och dem jag umgicks med kallade kråkhacka, var narig sprucken hud på händerna. Som vuxen har jag aldrig drabbas av det. Jag har nog kopplat samman detta med våta kalla händer i kylan, är inte helt säker längre att det var så. Kanske det var en parasit i snön i alla fall som orsakade det här?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-08-16, 01:01
Svar #20

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Om man hänger ut en bit grissvål i ett träd och fåglarna pickar och hackar i sig fettet så ser det efteråt ut som kråkhacka. Det behöver inte vara just kråkor som hackat på svålen men de ses ju hacka i allt som kan tänkas gå att äta. Dessutom så ligger ordet kråk-hacka bättre på tungan än t.ex. Svarthakad buskskättehacka eller Bändelkorsnäbbshacka  !!!
 
Som jag minns det så var det nog oftast flickor man såg hade kråkhacka på händerna. Man såg det som ett slags eksem till följd av den mycket torra luften vintertid i de norra landskapen, i kombination med stark kyla. För, ju kallare desto torrare luft. De som hade mer än vanligt torr hud, fick dessa utslag och behandlades ofta med Nivea eller annan fet salva. Men kanske var det ett symptom på någon vitaminbrist, vad vet jag ?
 
LSn (f.d. Norrbottning)

2007-08-16, 21:16
Svar #21

Ulla Bagge

Min mamma fick spelahacka på händerna under vårvintern när hon tog av sig vantarna för att spela kula i Anundsjö, Ångermanland, 1930-talet.
 
Vad första delen - spela - syftar på är ju lätt att förstå, men hacka = narighet?
Nån som kollat SAOB eller dialektlexikon?
 
Ulla

2007-08-17, 06:56
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Någonting man kan fundera över är att Ulla skriver att hennes mamma fick spelahacka. Ulla, vi verkar vara lika gamla. Drabbades du aldrig av Spelahacka/kråkhacka när du var liten? Det gjorde jag.
 
Varför just på vårvintern? Hade det att göra med att man kom i kontakt med allt som legat under snön och ruttnat under vintern. Jag minns t ex att bollen man lekte med luktade spya (kräks). Kan det ha varit all denna förruttnelse som gav detta röda på händerna?
 
Då kan man ställa sig frågan, drabbas aldrig barn eller vuxna av det idag?  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-08-17, 09:50
Svar #23

Ulla Bagge

Nä, jag blev narig, men jag är uppväxt i Stockholm och jag minns det mest som ett höst/
vinterproblem och inte vid kulspel på våren.
Morsan använder ordet spelahacka bara om handbesvären i samband med just kulspel om våren.
Andra årstider pratar hon om nariga händer.
 
Och apropå tranahacka - inträffade det samtidigt som tranorna kom på våren?
Men då har jag ingen id? om vad kråkhacka och de andra syftar på.
 
Ulla

2007-08-17, 23:43
Svar #24

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Tack Berndt!
Såsom varande Ångermanlänning i förskingringen kan jag bekräfta vårhackan.  
Som jag själv kommer ihåg så lekte man i töande snö utan vantar och styrde undan rinnande vatten och gjorde dammar mm.  
Då blev det vårhacka

2007-08-19, 19:38
Svar #25

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
I Pehr Stenbergs handskrift Ordbok över Umemålet, som är daterad 1804 ges följande beskrivning:
 
kråk-hacka, sprickor i huden på fötterna om wåren, som blifwa deraf, at man bittida går barfot i wår wattnet; kallas så liknelsewis, likasom kråkan hade hackat upp dessa sprickor. Heter ock worhack.

2015-08-10, 20:41
Svar #26

Utloggad Sonja Vikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 13:11
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
I Nederluleå heter det även kråkhacka med samma betydelse som Ann-Mari Bäckman skriver den 1 juni 2005.

2015-08-11, 08:50
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Intressant att i Pehr Stenbergs handskrift  Ordbok över Umemålet, så står det kråk-hacka. Ett gammalt uttryck med andra ord.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna