ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kringstrykande  (läst 1361 gånger)

2003-06-23, 11:35
läst 1361 gånger

Utloggad Anne Elise Ferner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 18:51
    • Visa profil
I forb. med leting etter slekt i Sverige finner jeg i Hfl. enkelte betgnet som kringstrykande. Kan noen forklare meg hva dette egentlig innebærer, er det ensbetydende med at vedkommende er resande?
Personen det gjelder er ikke gift, men har flere børn med en lösdrifverska, eller lösa pigan som hun også blir kaldt. Barna er født på forskjellige steder, men jeg finner ingen av den i FR 1890. Derimot finner jeg mannen, han bør sammen med søn bror som også er nævnt som kringstrykande. Også begrepene lösdrifverska og lösa pigan skulle jeg gjerne visst litt mer om. På forhånd takk.
Anne Elise

2003-06-24, 11:05
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Rolf Liljhammar ger en sammanfattning av begreppen och lagstiftningen här. För att få veta om de kringstrykande personerna Du frågar om tillhör resandesläkter föreslår jag att Du frågar under resande här i forumet.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-06-25, 12:16
Svar #2

Utloggad Anne Elise Ferner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2024-03-11, 18:51
    • Visa profil
Takk for svar Olle.
Vet du om det noen forskjell på kringstrykande og lösdrivere? 
For meg lyder det som om det skulle være omtrent det samme, men lösdrivere er muligens også et juridisk begrep?
Anne Elise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna