ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Knyttebyggning  (läst 777 gånger)

2010-03-02, 10:21
läst 777 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
I en bouppteckning står att ett barnbarn ska ärva en knyttebygning, bestående av kök, kammare och förstuga.
 
Vad för slags byggnad kunde det vara? Är det ett lokalt ord?
 
Bouppteckningen är upprättad i Högsjö, Ångermanland efter en kvinna, som dog 19/4 1900.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-03-02, 16:10
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Knytte/knyte kommer av knut och knyta enligt SAOB, ordet verkar alltså vara samma som knutbyggnad (knuttimrat hus). Ordet knutbyggnad är sällsynt på nätet, men finns med i boken Ingenjör-Lexikon av Mårten Sturzenbecher, tryckt 1805 (finns digitaliserad av Google).  
 
Jag vet inget om byggnadstradition i just Ångermanland, men vid sekelskiftet hade man börjat bygga hus med resvirkesstomme som sedan panelades, och sedan flera decennier var det vanligt att timrade hus var klädda med panel och hade släthuggna knutar som doldes under panelen. Jag tänker mig att det man år 1900 karakteriserade som en knyttebygning nog såg lite annorlunda ut än detta - kanske synligt liggtimmer med utstickande knutar; alltså ett enklare, äldre, utförande. Kök, kammare och förstuga låter som en vanlig enkelstuga.

2010-03-02, 16:38
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det hade jag inte tänkt på, att ordet avsåg det sätt huset var byggt på. Jag trodde det kunde avse t ex undantagsstuga eller liknande.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna