ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kläckeord  (läst 789 gånger)

2000-03-01, 21:50
läst 789 gånger

Lotta Johansson

Klärkeord!? Vad kan det vara? Följande hittade jag i Tveta härads dombok, Jönköpings län, år 1657. Det verkar vara något allvarligt eftersom man kan bli dömd till dryga böter (vanliga skällsord och svordomar gav inte mer än 3 marker) och dessutom bli förvisad ur häradet.
Någon som vet?
 
 
Samma dag anklagades för rätten Lars i Låtarp för några klärkeord han skulle hava vräkt på åtskilliga folk uti Svartorps socken, vilka skola hava hört Peder Larsson i Herstorp, Hans Nilsson i Åfåla(?), Anders Pedersson i Gåvenäs, Men om han är Author eller baneman där till kunna de intet vittna. Ej heller kunde någon uppfinnas, varföre blev avsagt att den som några klärkeord härefter nämner, skall böta 40 marker och sedan fördrivas häradet.
 
Mvh//
Lotta

2000-03-01, 23:16
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Har en känsla av att det heter kläckeord och är kränkande tillmälen av den grövre sorten, och det var man ju fasligt känslig för på den där tiden.

2000-03-02, 02:25
Svar #2

Roland Johansson

Elisabeth har rätt. Så här står det i SAOB:s nätupplaga:
 
KLÄCK-ORD.  
FORMVARIANTER:  
kläck- 1757--1769: kläcke- 1638--1707. kläckes- 1622  
ETYMOLOGI: [sv. dial. klekkord, kläkord, jfr isl. klækisorð]
BETYDELSE: skällsord; skymfande benämning.
 
KLÄCK-NAMN.  
FORMVARIANTER:  
kläck- 1736--1807: kläcke- 1605--1730. kläckes- 1655--1665)  
ETYMOLOGI: [sv. dial. klekkenamn, kläkenamn; jfr isl. klækisnafn]
BETYDELSE: öknamn. Huem som häreffter kaller Päder kläkenampn, skall böta, som lag förmå. (1605)
 
Bäst att tänka på vad man kläcker ur sig!

2000-03-02, 12:10
Svar #3

Lotta Johansson

Tack Elisabeth och Roland!
 
Man kan ju undra hur grova dom orden var! :-) Eftersom en hel del vanliga ord finns utskrivna i domböckerna och orsakar bara mindre bötesbelopp. Och dom orden anser jag är ganska grova många gånger.
Konstigt att jag inte hittade det i SAOB, jag letade på alla möjliga stavningsvarianter.
 
Tack igen
Mvh//
Lotta

2000-03-02, 16:13
Svar #4

Carl Szabad

Lotta! Skälm kunde vara bland det värsta man kallade någon på 1600-talet medan jag sett både k-k och f-tt- omnämnas som tämligen normala ord vid samma tid i tingsprotokollen. Normerna förändras.

2000-03-02, 16:38
Svar #5

Lotta Johansson

Carl!
 
Både skälm och dom ord jag antar att du menar med dina förkortningar :-) finns med i protokollen från samma tid, men för dom orden blir det bara 3 marker i böter. Och dessutom många andra fula ord också. Det var därför jag undrade vilka ord det kunde vara.  
 
Mvh//
Lotta

2000-03-02, 21:19
Svar #6

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
I brev från 1528 kallar Gustav I daljunkern för skalk (Jämtlands och Härjedalens diplomatarium III nr 103 bl a). Kan det vara ungefär samma ord?

2000-03-04, 13:01
Svar #7

Lotta Johansson

Hittade lite kläckeord! I ett protokoll från 1664, samma plats som ovan, står som exempel på kläckeord bl a svartnacke och bullra.  
 
Men här har man tydligen frångått vad man beslutade tidigare om 40 marker och häradsförvisning, för mannen som använt sig av orden blir bara dömd till 3 marker för varje ord.
 
Mvh//
Lotta

2010-10-07, 07:13
Svar #8

Utloggad Moderator Språk

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ovanstående inlägg flyttades hit 7 oktober 2010 från Svåra ord och uttryck.
 
 
Camilla Eriksson, moderator Språk, ord och namn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna