ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klandrad  (läst 1142 gånger)

2005-08-15, 08:06
läst 1142 gånger

Annelie Biller

Jag har i kyrkböckerna hittat hos tre kvinnor ordet Klandrad. Vad menas med det. Deras makar har åkt dit för första till 3:e gradens stöld eller snatteri och jag får känslan av att det har med detta att göra.  
 
Är det någon som vet?

2005-08-15, 22:27
Svar #1

Utloggad Leif Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-06-12, 00:02
    • Visa profil
Er Klandrad ikke et svensk ord?
.
Ifølge Nudansk Ordbog betyder klandre det samme som bebrejde, kritisere, dadle. Og der står oven i købet: Lånt i 19. århundrede fra svensk klandra.
.
Venlig hilsen Leif

2005-08-16, 20:53
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jo, klandra är ett svenskt ord, men som jag förstod det var frågan varför kvinnorna skulle klandras för att deras män stulit?

2005-08-17, 08:52
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Vi som upplevt bokstavsbetygen under skolgången. Dvs A, a, Ab, Ba, B, Bc, C osv. (där B formellt räknades som godkännt, även om det hemmavid inte sågs som godtagbart) minns kanske också CD-beyget, dvs betyget i Uppförande. Där kunde man få betyget D vilket i den förklarande fotnoten betecknades Klandervärt.
I en skola där man kunde få en örfil för att man tappade en skrivbok i golvet fordrades det ändå ganska mycket innan man kunde var föremål för klander.
 
Jag undrar i mitt stilla sinnne vad skolan menade med Klander.
 
RolfL

2005-08-17, 10:26
Svar #4

Annelie Biller

Det finns en till där det står oklandrad på, Det är en man. Jag kan inte få ihop det. Vad krävdes då för att bli oklandrad om klandrad var att man var alldeles för klumpig och slarvig?

2005-08-17, 12:01
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Annelie!
 
Varför tror du att klander har med klumpighet och slarv att göra?
 
Klander betyder väl kritik. Är man klanderfri finns det inget att erindra gentemot personen och är man klandrad finns det någonting att kritisera. Antagligen klandrades man för brott mot någon av Guds tio budord.
 
Varför kvinnorna klandrades då deras män hade begått stöld, verkar ju lite underligt. Kanske hade de varit medveten om stölden, alltså varit medbrottslingar.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-17, 12:13
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Annelie!
 
Min farfars farfars familj d v s hans föräldrar och syskon hade en anmärkning om att de var fattiga och brott mot 7:e budet, (Du ska icke stjäla) och oförmögen att rätt tala eller taga. Detta trots att det bara var fadern och äldste sonen som har en notis om stöld. Jag har svårt att tänka mig att hela familjen stal, även om de var fattiga och fadern 50 år gammal var åldersvag.
Ann-Mari Bäckman

2005-08-17, 13:43
Svar #7

Annelie Biller

Ann-Marie!
som du säkert läste i mitt första inlägg antog jag att det hade med deras makars stölder att göra men jag hade svårt att förstå att de blir klandrade för något som någon annan gjort och som dessutom var bestraffat redan.  
 
När jag sedan hittar en till person där det finns noterat oklandrad gör det mig änmer förvirrad då detta borde noteras hos alla dem som är oklandrade då och inte endast hos en person.  
 
Den klumpighet som jag talar om är bara en fortsättning på Rolf Liljehammars tankar om skolan. Där han beskriver att klupighet kunde leda till kladervärt uppförande.  
 
I skrivandets stund fick jag hjälp med gåtan och detta var kristendomskunskap m.m. Stölderna var bara där samtidigt av en slump.
 
Jag tackar för gott engagemang
 
Annelie

2005-08-17, 16:13
Svar #8

J Wallander

Annelie
jag ser att det har löst sig, förmodar att det hade att göra med att man inte hade gått till nattvarden varje år som man borde eller slarvat med att besöka kyrkan. Ibland används tadel i stället för klander och att vara tadelfri visade på en levnad utan anmärkningar. I början av 1900-talet gällde fortfarande att man skulle kunna visa upp ett tadelfriintyg för att kunna få statlig tjänst.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna