ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kangraut  (läst 2302 gånger)

2006-08-31, 15:49
läst 2302 gånger

Utloggad Siri Wetterberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej! Min mormor har samiskt påbrå. Bodde utanför Piteå. Använde flera ord som inte kan ha varit svenska. Ordet för spindel var Kangraut. Kan det möjligtvis ha varit samiskt?
MvH Siri

2006-08-31, 16:47
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Siri!
 
Min svärfar från Bygdeå, Västerbotten sa kangerovel (något liknande), kanske inte så olikt ditt ord.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-08-31, 18:52
Svar #2

Lars Öhman

På sydångermanländskt lantmål heter det Kangero med trycket på sista stavelsen. Jag tror därför inte på något samiskt ursprung.  
 
Sedan har jag alltid tyckt det varit märkligt med detta ords likhet med engelskans Kangaroo = Känguru, men det torde nog vara en tillfällighet.
 
Att spindel heter så därför att djuret spinner en väv är förståeligt, men vilken etymologisk förklaring finns för Kangero/Kangraut/Kangerovel?

2006-08-31, 20:07
Svar #3

Marianne Solli

Jeg slo opp ordet i et norsk leksikon, og her står det at kongro eller kangro er et gammelt norsk navn på edderkopp (spindel); ennå i bruk.
 
Hilsen Marianne.

2006-08-31, 21:17
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag erinrar mig nu att, av någon anledning så kallade vi i vårt hem, de stora spindlarna med smala ben och vingar, som brukar komma in i husen och sätta sig i taket för kangero, till skillnad från de vanliga, som kallades spindlar. Om det var vanligt från mina föräldrarnas hemtrakt i Anundsjö, Ångermanland det vet jag inte.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-01, 13:05
Svar #5

Utloggad Siri Wetterberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej och tack för spännande information!
En del av mormors släkt kom längre tillbaks sannolikt från Ran/Grans samebyar och de flyttade mellan Norge och Sverige (forskning pågår)- därifrån flyttade en del  till Skellefteå landsf. och vidare senare till landsbygden utanför Piteå. Ångermannland finns också med i min släkts historia.
Tack!
från Siri

2006-09-01, 15:54
Svar #6

Lars Öhman

Jag har nu kollat upp vad Hellqvist säger i Svensk etymologisk ordbok. Där framgår att den isländska benämningen för spindel är Kongurvafa. Hellqvist anger motsvarande svenska dialektala ord som Kangro eller Kångro. Det första ledet i Kongurvafa är möjligen identiskt med det finska låneordet Kangas som betyder väv. I så fall skulle Kongurvafa betyda vävare av väv (en webmaster kanske).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna