ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Järnhäst  (läst 1982 gånger)

2007-07-22, 23:55
läst 1982 gånger

Erik Holmlund

Uttrycket 'järnhäst' har man ju ibland hört som ett smeknamn för 'tåg'. Men 'Järnhäst' förekommer som soldatnamn på riktigt tidigt 1700-tal i Västerbotten, och då fanns ju inga tåg, så uttrycket måste ju ha haft en annan äldre betydelse. Nån som vet betydelsen?
 
/Erik, Ö-vik

2007-07-23, 12:29
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Enligt  SAOB:
 
JÄRN-HÄST(1 c). oeg. l. bildl  
 
1) (tillf.) lokomotiv, stål?häst. BREMER NVerld. 2: 228 (1853).  
Järnhästar och stålvägar. DAHLSTEDT (1925; boktitel).  
 
2) (förr) om ett slags tortyrredskap av järn. At hon.. eff?ter margfaldigt marterande är sträkt och pijnt worden medh en Järnhäst, theruti Swärd vthi en Cirkel bände woro. SCHRODERUS Os. 1: 253 (1635).
 
 
Ingela

2007-07-23, 12:39
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
För c:a 15 år sedan när jag gick på naturbruksgymnasiet så hade vi en liten bandvagn som man gick bredvid och styrde med ett handdtag, den användes att släpa ut timmer ut till körvägarna. Den här maskinen kallades också för järnhäst om jag inte minns fel. Jag misstänker att ordet kan ha flera betydelser beroende på vem och vart det används.

2007-07-23, 20:19
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ja, nu var det ju inte fråga om användningen av ordet idag utan om vad det kunde betytt för närmare 300 år sedan. Och det som är belagt är vad som står i SAOB; SAOB är ju inte normerande (som SAOL) utan återger hur ordet faktiskt använts, vad det betytt. Naturligtvis kan man tänka sig att ordet lokalt/dialektalt (dvs icke-skriftligt) använts för att beteckna något annat, men sådana ord användes sällan som soldatnamn - det var officerarna som bestämde namnen, och de tillhörde högre stånd och talade, precis som prästerna, mera sällan dialekt (även om de förstod den). Möjligen kan man tänka sig att järnhäst haft någon mycket speciell militär betydelse, men SAOB brukar vara bra på att fånga upp sådant.
 
Ingela

2007-07-23, 21:12
Svar #4

Erik Holmlund

Ingela> Tackar så mycket för det utförliga svaret. Ett tortyrredskap alltså. Det hade jag aldrig anat. Tänkte som du att det kunde finnas nån militär betydelse. Kanske användes tortyrredskap i det militära.

2007-07-24, 02:19
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Erik,
 
Vad för slags namn fick de andra i regementet? Regementena brukade ju ge namn i samma stil till alla; vissa regementen gillade Ros, Lilja etc, andra Spets, Lans etc - men de brukade mera sällan blanda. Man kanske kunde få en ledtråd menar jag.
 
Att vara uppkallad efter ett tortyrredskap kan ju inte ha varit för muntert - men kan man möjligen tänka sig en metaforisk betydelse? I alla fall idag kallar faktiskt ryttare/kuskar en riktigt stark och tålig häst för järnhäst.
 
Ingela

2007-07-24, 22:44
Svar #6

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Ingela: Jag förstår mycket väl att betydelsen av järnhäst för 300 år sedan inte var en liten handstyrd bandvagn, relatvit ung är jag men inte tillräckligt ung för att vara helt historiskt obevandrad. Det jag menade var att det säkerligen då som nu kunde finnas olika betydelser för ett ord och att bara för att en förklaring av järnhäst finns i en ordbok så behöver det nödvändigtvis inte vara det som namnet har sin härstammning ifrån.

2007-07-25, 01:41
Svar #7

Erik Holmlund

Ingela> Lämnade hemmet för 4veckors semester igår så jag har inte tillgång till mina böcker där jag kan kolla de andra soldatnamnen.
'Järnhäst' fanns hursomhelst i Skellefteå kompani, Västerbottens regementer. Jag får återkommma senare. Men det där du skriver om inte allt för muntert har jag en reflektion över. Det verkar inte som att alla soldatnamn var positiva, gällande egenskapsnamnen, iaf har jag observerat några negativa namn i Skellefteå kompani, ur minnet kommer jag iaf ihåg 'Tröger' och 'Nimmernychter' (='aldrig nykter' på tyska), inte heller så upplyftande. Kanske taskigt befäl med svart humor är den röda tråden

2007-07-25, 03:47
Svar #8

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Mårten,
 
Jag tror inte heller att Du tror att bandvagnar fanns för 300 år sedan (och om Du gick gymnasiet för ca 15 år sedan så är Du ju inte sådär jätteung tycker jag ). Vad jag försökte säga var att alternativa betydelser - vilket vi har idag - inte finns upptagna i SAOB för järnhäst. Det betyder förvisso inte att sådana alternativa betydelser inte kan ha existerat, men att det är tämligen otroligt. SAOB är verkligen inte en ordbok vilken som helst.
 
 
Erik,
 
Ja det är tyvärr sant att en del befäl hade lite märkliga id?er när det gäller soldatnamn.
Man kan fråga sig vad soldat Järnhäst hittat på för att förtjäna sitt namn! (kan man tänka sig ett vrål på exercisheden: nu slutar du med det där ögonaböj eller så blir det järnhästen för dig! varpå de andra rekryterna skrattar och så har den stackar'n fått sitt namn...)
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna