ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jäckler  (läst 1151 gånger)

2006-09-03, 16:42
läst 1151 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
hej!
 
I samband med en fråga om en dödsorsak på latin, så stod det bland annat Molar, vilket är då 6:e - 8:e tanden från mitten.
 
Jag kom då att tänka på att i min hemstad Umeå, så sa man jäcklerna om dessa tänder. Själv använde jag inte det ordet, antagligen p g a mina föräldrar från Ångermanland inte sa så.
 
Har någon annan hört det ordet och har det någon annan betydelse också?
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-09-03, 19:30
Svar #1

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Ann-Mari,
Nog har jag hört ordet jäckel om kindtänderna. Hur gick det hos tandläkarn? - Jo, jag fick laga en jäckel
(Om det nu stavas så) Och detta ord har varit gångbart i Kramfors så länge jag kan minnas. ( sen slutet av 50-talet).
 
Berit

2006-09-04, 13:03
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Berit!
 
Tack för ditt svar. Det var nog inte så ovanligt med jäckel för kindtänderna. Undrar hur långt söderut det användes? Jag fick för mig att tandläkarna, som kom från södra Sverige, var tvungen att snabbt lära sig det ordet, för att fatta vad patienten pratade om.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna