ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Julefrid  (läst 1029 gånger)

2014-12-24, 21:07
läst 1029 gånger

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Den här diskussionen hör inte hemma här, men jag öppnar den ändå, av nyfikenhet. Apropå att man i Åbo, Finland, varje år sedan urminnes utlyser Julefrid över staden varje år på julafton kl 10 (Sänds i SVT2), så undrar jag om någon forskare hittat någon motsvarighet i Sverige? Jag hittade i Säters Rådstugurätts arkiv 1660 14/1 och 1662 22/12 (läst ur originalboken, medan den ännu fanns i Kommunarkivet, nu förvaras stadens Magistrat och Rådhusrätt på Landsarkivet i Uppsala), att borgmästaren Wolter Silentz utlyst julefrid över staden Säter. Wolter Silentz var en av två söner till garmakaren m.m. Govert Silentz, som grundade kopparverken i Säter. Den andre sonen var Wilhelm Silentz, död 1653. Wolter dog 1670 (källa C. Roman, Säters stad och sochn, uppecknad 1759).

2014-12-24, 22:46
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
En ny-gammal sedvänja återinförd i Söderköping 2001.
Enl. Norrköpings Tidningar 23 dec. 2014.
Kl. 11.00 julafton på Rådhustorget.
Julfrid ingick i den svenska medeltida fridslagstiftningen och innebar bland annat att vissa våldsbrott under julhelgen straffades med dubbla böter och beskrivs även i den medeltida östgötalagens kristendomsbalk. Den kunde i städerna blåsas in genom en offentlig ceremoni. Så sker alltjämt i Finland, där ceremonin också tv-sänds.
 
(Meddelandet ändrat av akeb 2014-12-25 17:49)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna