ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jordbona  (läst 805 gånger)

2001-03-25, 15:04
läst 805 gånger

Johan Tistam

I död-begravningsboken för Österslövs församling har följande anteckningar noterats:
 
1753 d. 31 Majii begrofs Klemed Pärssons afledna hustru af jordbona här i Österslöf, som dödde den 26 hujus af bröstsjuka. Var 79 år gl.
1753 d. 19 nov begrofs gamla Klemed Pärsson i jordbona af Österslöf, som dödde d. 9 hujus 66 år gammal.
 
1756 febr. 1 begrofs Sadelmakaren Lundholms hustru Ellna af 4de jordbona här i byn, som dödde etc.
 
De tre anförda var inte de enda som hade jordbona som sista adress. Beteckningen 4de jordbona tyder ju på någon systematik i det hela.
 
Vad innebar begreppet jordbona som sista adress här i livet?
Har jag tolkat fel?
Anteckningarna är hämtade ut Österslöv C:2 1734-1770.
 
Tacksam för varje ljusglimt i mörkret.
Johan Tistam.

2001-07-02, 11:16
Svar #1

Ingegerd Christiansson

I min socken, Össjö i fd Kristianstad län, fanns begreppet Jordbo. Det var benämningen på hus som vi ofta kallar backstugor, d v s de var inbyggda i en backe. (Backstuga var en ekonomisk term, backstugan kunde mycket väl vara fristående). Ordet förekommer i torpnamn som Mossa jordbo och Branta jordbo, där det ursprungliga torpet var ingrävt i backen.
 
Kan detta vara en liten ljusglimt?
 
Ingegerd Christiansson

2001-07-02, 19:01
Svar #2

Johan Tistam

Tack Ingegerd för ditt klarläggande.
Det är ju så, att solens ljus inte når fram till de mörka vrårna i okunnighetens rike. Dit in måste det till ljusbärare. Räkna dig till en av dem.
 
Johan T.

2001-07-03, 14:47
Svar #3

Ingegerd Christiansson

Jag funderar på om det kanske står jordboen, inte jordbona. Det är åtminstone den formen som finns i Össjös kyrkböcker, men det kan ju finnas små dialektskillnader.
 
Roligt att ha varit till någon hjälp - jag har aldrig lagt mig i några diskussioner här förr!
 
Hälsningar
 
Ingegerd Christiansson

2001-07-03, 16:27
Svar #4

Johan Tistam

Hej Ingegerd
 
Har för tillfället inte tillgång till microläsare så att jag kan kolla direkt på stubinen, men tror att jag den här gången läst rätt.
Tiden närmast efter min ursrpungliga fråga fann jag i Österslöv AI:1 som omfattar 1749-56 att det fanns familjer noterade på Jordbona 1, 2, 3 och 4.
 
Tilläggas kan att Klemed Pärsson och hans avledna hustru (som för övrigt hette Kierstina Mattisdotter) var min fm mm mm far och mor.
För övrigt torde hennes ålder varit lägre än 79 år. Skulle det vara rätt fick hon sina sista barn i åldersintervallet 47-52 år. Hon var säklert så sliten att hon med den tidens mått mätt kunde antas vara 79 år 1753.
 
Du gjorde rätt som gav dig in i debatten - man skall ju följa det gamla rådet, att inte sätta sitt ljus under ena skäppo.
Tack igen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna