ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Intimation  (läst 697 gånger)

2001-11-02, 21:30
läst 697 gånger

Utloggad Jens Bornemann

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 14:06
    • Visa profil
    • www.fambornemann.se
Hittade i husförhörslängden en uppgift som jag tolkade så här, med reservation för att jag missuppfattat prästens något kladdiga handstil:
Icke infunnit sig inom år efter intimation i Tidningarne.
 
Sjömannen i fråga finns inte med i dödboken för året i fråga, men hans hustru Enka, ledig efter intimation gifter om sig året efter.
 
Någon som stött på uttrycket och vet vad det betyder?
Tacksam för svar
Jens Bornemann
Stockholm

2001-11-02, 22:19
Svar #1

mats

Intimation betyder enligt Svenska Akademiens ordbnok tillkännagivande

2001-11-03, 10:18
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sjömannen har nog stannat utrikes, och hans fru ville ha skilsmässa. Då gick hon till häradsrätten som utfärdade kallelse på den bortovarande att han skulle infinna sig inom natt och år och återuppta äktenskapet, annars utfärdade häradsrätten skilsmässodom, som hustrun sedan kunde gå till domkapitlet med för att få ut skiljobrevet.
 
Denna kallelse skulle ske i häradets kyrkor och de allmänna tidningarna.
 
Prästerskapet visste inte riktigt hur de skulle klassificera frånskilda, när de gjorde årets statistik, så då hamnade de oftast under rubriken änkor, änklingar, trots att den andra parten levde.

2001-11-03, 15:27
Svar #3

Utloggad Jens Bornemann

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 14:06
    • Visa profil
    • www.fambornemann.se
Tack för de snabba svaren.
Jag antar att han, om han stannat i utlandet, blir omöjlig att återfinna?
Jag har inte stött på någon annan sjöman i släkten förut, och har ingen aning hur sådant fungerade förr :=)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna