ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hälftenbruk  (läst 707 gånger)

2008-03-13, 22:08
läst 707 gånger

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
På en gård om 1/2 mantal är det i de flesta av de hfl jag kollat tre ägare med fördelningen 1/4, 1/8 och 1/8. Men i ett par hfl för gården är en av åttondelarna utbytta mot ett hälftenbruk, men ingen ägare är angiven.
 
Har jag då fattat rätt att den i detta fall ej angivna ägaren står för utsäde och dylikt och att hälftenbrukaren driver gården mot halva förtjänsten?
 
Jag antar att det är rimligt att anta att det är den ägaren i den hfl direkt före den det gäller som fortfarande äger sin 1/8 av gården!?

2008-03-13, 23:03
Svar #1

Utloggad Kjell Gärme

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Hej Jonas!
I vanliga fall brukar man mena med hälftenbruk att halva arealen ligger i träde och den andra halvan i säde, alltså halva åkern ligger i träda och vilar medan den andra halvan är besådd med säd. Men i det här fallet verkar det inte troligt att det är det man syftar på.
Vänliga hälsningar
Kjell på Rickardsgården

2008-03-13, 23:11
Svar #2

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej,
 
Jag hittade denna tidigare tråd och jag tror att jag har förstått rätt.
 
 
 
Men tack i alla fall.
 
Mvh
 
Jonas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna