ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjulrock  (läst 1047 gånger)

2006-07-17, 19:54
läst 1047 gånger

Utloggad Tomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 14:25
    • Visa profil
Enn g. Juhlwerk står det så vitt jag kan se i ett inventeringsprotokoll från 1727 (Piteå socken). Föremålet värderas till 3 daler kopparmynt.
 
Har sett i ordböcker att det finns något som heter Hjulverk. Det förklaras ofta som något i stil med anordning av flera hjul avsedda att utföra ett mekaniskt arbete (citatet ur SAOB).  
Ett hjulverk ska tydligen även finnas inuti ett ur.
 
Är det någon som kan hjälpa mig att närmare förstå vilken typ av föremål som avses. Kan det vara någon sorts klocka??

2006-08-16, 11:24
Svar #1

Utloggad Tomas Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 14:25
    • Visa profil
Har nu med nya ögon kollat på mikrokortet med inventariet ifråga. Då kommer jag på att det mycket väl kan stå Juhlråck istället. Det handlar förstås om en spinnrock, ett mer väntat redskap i ett hushåll som detta. Mysteriet är löst!

2006-08-17, 11:49
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Lite kuriosa: SAOB skriver att hjulrock är en spinnrock (med hjul); motsatt den äldre rocken utan hjul (spinnkäppen, sländan). Och att ordet handrock används dels om slända, dels om spinnrock vars hjul drives med handen; äv. om käpp på vilken spinngodset är upplindat vid spinningen, långrock, tottaträ. MÖLLER (1790; med hänv. till slända). På dessa käppar eller linhufvuden, äfven kallade .. handrockar.., fästes linet, hvilket med tillhjälp af sländan skulle tvinnas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna