ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Backstuguhjon  (läst 5148 gånger)

2000-05-12, 23:49
läst 5148 gånger

Maria Jonson

Hej
 
Backstuguhjon vad inne bär det. Är det de samma som fattighjon?  
 
Mvh Maria

2000-05-13, 06:56
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Maria.
Backstuga är benämningen på ett bostålle som inte ens var torp. Namnet kommer från att de ursprungligen var till hälften ingrävda i en ås eller backe och till hälften en utbyggnad från backen. Ett annat namn som kunde förekomma var jordkula.
Hjon är, som du förstått det samma som fattighjon.
Lars Levander har beskrivit backstugusittare m fl i sin Fattigt folk och tiggare Gidlunds förl.1974 ISBN 91-7021-070-3. Finns säkert på biblioteket.
 
Hälsn
 
Rolf L

2000-05-13, 13:00
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hej Maria och Rolf,
 
Backstugusittare var väl den gängse benämningen på en person som bodde i en backstuga. Då syftade man egentligen inte alls på personens ekonomiska status utan enbart på det faktum att han bebodde en backstuga. Backen som stugan/stugorna låg på var i allmänhet byns allmänning. Till stugan hörde alltså ingen jordbruksmark eller skog och backstugusittaren höll ingen boskap, men kunde ha höns och kanske en get. Backstugusittarna var inte alltid fattighjon, även om man ofta tror så. Bland dem kunde finnas allt från fattiga människor till relativt välbeställda hantverkare såsom skomakare, skräddare, snickare. Min farfarsfar betecknades i husförhörslängden understundom som backstugusittare, eftersom han bebodde en stuga på backen i Born. Han var hela sitt liv timmerman, och han kan nog knappast betecknas som fattig.
 
Med vänlig hälsning   Tord Påhlman

2000-05-14, 07:06
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Tord, alltid lika kul när Du dyker upp.
Ja, i o för sig kan väl Du ha rätt i att Backstuga ngn gång syftade på stugor på Backen. Det var därför jag reserverade mig med ett ursprungligen i mitt inlägg, då ju ofta gamla benämningar får, eller har, en överförd betydelse.
I mina hemtrakter, Götlunda, Närke, finns det fortfarande spår av backstugor i den betydelsen att de var till stor del ingrävda i en backsluttning, som inte behövde vara mycket mer än en kulle.
En del fick bättre, barnen kunde gifta sig in i torparefamiljer och även hjälpa sina föräldrar, som ändå föredrog att stanna kvar i sin inbodda miljö. Att man föredrar att bo kvar i små omständigheter även om man inte behöver, kanske mest har att göra med den inbodda tryggheten, som man inte vill lämna.
 
Vi hörs väl på nytt i kommande diskussioner
 
Hälsn
Rolf L

2003-12-11, 12:17
Svar #4

Utloggad Lian Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 316
  • Senast inloggad: 2016-10-23, 14:42
    • Visa profil
Är förkortningen Bst? Eller vad är det förkortning för (yrke)?
 
Lian Nyman

2004-02-13, 21:38
Svar #5

Iréne Karlsson

Hej! Har hittat en förkortning som är Bthj. Det stod framför faderns namn i en födelsebok från Värmland. Kan någon bekräfta att det är backstugehjon eller betyder det något annat?
 
Sedan undrar jag också om backstugesittare och backstugehjon är det samma sak?
 
MVH
 
Iréne Karlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna