ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Herranom  (läst 2341 gånger)

2010-03-05, 19:19
läst 2341 gånger

Utloggad Roger Thörnroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2022-07-29, 06:41
    • Visa profil
Herranom
Träffat på detta ord i en db. Vilken är den korrekt betydelsen undrar jag: i Herren, för Herren, med Herren, av Herren eller enbart Herren/Herren Gud?

2010-03-05, 20:44
Svar #1

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Någon vet säkert mer exakt men jag har för mig att -om är en gammal dativändelse och Herranom således en dativform av Herren/Herran.  Formen torde sällan förekomma utan preposition, oftast i / uti. På modern svenska motsvaras i Herranom av i Herren.  Ifall Herranom någon enstaka gång förekommer utan preposition, torde det betyda åt Herren. I gamla goda tider lär prästen i högmässan ha hälsat församlingen med orden Herren vare med eder och fått svaret Så ock med dinom anda; dativändelsen har då fogats i possessivpronominet.  Honom torde också vara en kvarleva av dativen.

2010-03-06, 11:17
Svar #2

Utloggad Roger Thörnroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2022-07-29, 06:41
    • Visa profil
Hej Samppa och tack för ditt utomordentliga svar. Det var ungefär vad jag trodde, ville dock ha ett expertutlåtande - vilket jag fick. Skickar med en bild som är ett av mina exempel på hur prästen skrev.
Passar på att ställa en fråga som jag inte forskat i (ännu) om namnet Thörnroth. Vet att det förekommer även i Finland.
Fråga: Känner du till denna släkt i Finland? Vet du om den har någon koppling till den svenska släkten Thörnroth?
Med vänliga hälsningar
Roger
 

2010-03-06, 14:15
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Det är kanske inte allom bekant, att i forna tider straff ofta utdelades androm till varnagel.

2010-03-07, 16:14
Svar #4

Utloggad Roger Thörnroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2022-07-29, 06:41
    • Visa profil
Tack alla! Vill bara lägga till att noteringen avled eller avsomnade inleds före Herranom. Dock inte för alla avlidna. Var det månne prästens gradering av den avlidnes fromhet som fick avgöra om Herranom skulle skrivas? Mina exempel finns att finna i: Skeppsås (Östergötland) db. C:1 (år 1768 bl.a.) i AD sid 351
 
Till Heikke: Som f.d. nämndeman borde jag ha tänkt på androm till varnagel :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna