ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gubbe  (läst 807 gånger)

2006-02-24, 21:38
läst 807 gånger

Utloggad Victoria Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2008-01-21, 19:58
    • Visa profil
Hej1
 
Har haft funderingar runt ordet gubbe och vad det relaterar till. Käring verkar som det har varit en motsvarighet till dagens älskling, den man håller kär. Någon som har en aning?
 
mvh  Victoria Oscarson.

2006-02-25, 00:12
Svar #1

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Victoria!
 
Här får du en bra länk till alla tänkbara (och en del otänkbara!) ord
 SAOB
 
Hälsningar
Marianne K

2006-02-25, 13:16
Svar #2

Alf Helin

En liten modern story hur det kan gå med lite vårdslöst språkbruk:
 
För ett 20-tal år sedan var jag och hälsade på min svåger och min syster på landet några mil norr om Göteborg. Vi kom i samspråk och snackade arbete och han frågade mig om mitt jobb och hur många vi var där.
 
- ja vi är ungrfär 20 gubbar när alla är friska men det är sällan alltid är någon som är borta för något.
 
Inte mer med det men någon dag senare ringer min syster och det blir tal om vad jag sade. Hon hade förstått vad jag menade men han hade blivit lite stött då jag uttryckt som om det bara en massa pensionmässiga farbröder på min arbetsplats.
 
Själv blev jag lite konfunderad men sedan tog jag det på den skämtsamma sidan och gapskrattade. I Göteborg snackade vi alltid om hur många gubbar det var på jobbet och det är ju inte så långsökt till att så och så många man är vi på jobbet. Hur som helst jag nämnde aldrig ordet gubbe i min svågers sällsakp någon mer gång!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna