ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gravkor  (läst 1114 gånger)

2005-04-22, 14:57
läst 1114 gånger

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan!
Jag ska läsa vårdikter på ett ställe och i en av  
dikterna ingår följande vers.
 
En dag då den gamla i trädgården gick,
på snödroppens gravkor hon tänkte,
en glimt mellan molnen......
 
Vad betyder GRAVKOR i detta sammanhang?
tacksam för svar innan 29/4 -05
Elisabet

2005-04-22, 16:17
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Eftersom snödroppen är en så tidig blomma är den väl i stort sett död och begraven då det blir riktig vår, gissar jag (men det kan säkert tolkas på flera sätt).

2005-04-22, 17:12
Svar #2

Ingrid Wikberg

Kanske kan man likna den vita vackra snön, som själva gravkoret? Snödroppen omges ju med snö när den kommer, blommar snart över och dör.....

2005-04-22, 18:13
Svar #3

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Jo,
jag har funderat i dessa tankar att Snödrivan är en gravkor för snödroppen.
Gravkor är ju annars den plats/hus där man sätter in likkistan inför innan begravningen.
Så därför blev det lite bakvänt i mitt huvud eftersom våren är ju livet igen på allt som varit dött som det sägs i andra texter.
Eftersom det används lite andra uttryck av det äldre slaget i dikten, har jag förklarat dem med nyare ord (detta för alla barn skull).
Ville gärna förklara även detta Gravkor med ett-tre ord vad det innebar men det går nog inte i detta fall.
Finns det fler tankar är jag tacksam för dem.
elisabet

2005-04-22, 20:48
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Snödroppens gravkor var en egendomlig bild. Vet Du vem som är författaren, eller vilken tiden är?
 
Gravkor är inte i första hand en tillfällig förvaringsplats, utan ett sidokor i kyrkan, som vanligen var reserverat som gravplats för socknens stormän och -kvinnor. Ett praktfullt rum i kyrkan.
 
Den bild, som närmast kommer för mig, är att snödroppen efter sin död får vila i den vårens prakt, som kommer efter henne. Den gamla tänker på sina efterkommande, som efter hennes död skall få leva i en ljus, blomstrande framtid. Jag tror inte, att diktaren i första hand har tänkt på förgängelsen, utan på det eviga livet och kanske hennes barns och barnbarns lyckliga framtid.
 
En god dikt rymmer många tolkningar.
 
Per Thorsell.

2005-04-23, 09:36
Svar #5

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Dikten heter Gumman och Vårsolen av K.G.Sjölin ifall du undrar.
Jag tror Per att din förklaring är nog den bästa.
Själva dikten är ett samtal mellan Gumman & Gubben samt hennes tankar --att hon vill att vårblommorna ska komma snabbt och inte dröja.
 
Finns det frler förklaringar är jag tacksam
elisabet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna