ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gislare  (läst 1610 gånger)

2002-04-21, 23:22
läst 1610 gånger

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
I Boda Socken, Rättvik finns/fanns gårdsnamnet Gisslar. På 1630-talet benämns ett par personer i kyrkoboken (Gulleråsen och Kärvsåsen) med namnen Gislar Olof och Gislar Anders. Nu har jag även hittat ordet Gislare i Västerås Herdaminne där Gudmundus Caroli Wermelandus i Rättvik (1529-1563) år 1546 medlar mellan en Gislare Anders vars broder blivit ihjälslagen och arvingarna efter gärningsmännen.
Är det någon som kan svara på vad Gislare är, kanske ett yrke eller?
Tack på förhand
Karin

2002-04-22, 06:38
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Samma gårdsnamn finns också i Gårdvik Svärdsjö socken. Jag har tidigare antagit att det kunde vara ett soldatnamn från äldre indelningsverket.
Att det skulle förekomma soldatnamn så tidigt som i mitten av 1500-talet anses osannolikt. Detta skulle i så fall betyda att soldatnamn användes redan av Gustav Wasas dalafänika. Jag anser det fullt möjligt, trots att inga skriftliga belägg finns. Men hur mycket av 1500-tals skrifterna är bevarade ? Helt klart finns soldatnamn från tidiga 1600-talet. Flera äldre gårdsnamn från Svärdsjö anser jag vara soldatnamn. Men det går inte att lokalisera soldaten. Jag har även några indicier på soldatnamn från slutet av 1500-talet.
 
Jag har tittat i Ordbok över folkmålen i övre Dalarna , men där finns inget gissel.

2002-04-22, 06:51
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Gårdsnamnet Gissel finns även i Gårdvik Svärdsjö socken. Jag har tidigare antaget att det skulle vara ett äldre soldatnamn under äldre indelningsriket eller tidigare. Soldatnamn anses inte ha funnits under 1500-talet. Jag tror fortfarande att soldatnamn kan ha använts redan i Gustav Vasas dalafänika. Skriftliga belägg från 1500-talet är mycket litet bevarat.
Helt klart är att soldatnamn användes under det tidiga 1600-talet. Jag har även några idicier som tyder på soldatnamn under slutet av 1500-talet.
Oavsett om det ett soldatnamn eller inte, så finns det ju ett ursprung.
I ordbok över folkmålen i övre Dalarna finns inte ordet gissel med. De enda likartade är girs , gärs och gissa som alla är nedsättande ord.

2002-04-22, 07:33
Svar #3

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Björn!
Så här står det i Herman Lindqvists Historien om Sverige, del 2 om Gustav Vasa och han söner och döttrar: Sid. 37, tredje stycket:
 
Enligt Peder Swart skulle Gustav ha sagt:
- Thet skall ingen erligh man medh någon skääll biwisa att jagh är en fånge utan en GISLARE....Medh hwad rätt kan then ware en fånge, hwilken aldrig fängelse klappat haffuer? Eller then hwarken ähre, förplichtelse, lagh eller rätt fängzlat haffuer?
 
Dessa ord skall han enligt Herman Lindqvist/Peter Swart ha yttrat under ett förhör i Rådhuset i Lybeck dit han anlände den 30 september 1519 efter att 1518 faktiskt ha suttit som Gisslan på den Bannerska gården i Danmark
 
Kanske faktiskt ordet gisslan kommer från gislare?? Det här är ju i allafall ytterligare ett belägg för att ordet i allafall existerade under Gustav Vasas tid...
 
Jag hoppas på fler spännande idéer!
Tack på förhand
Karin

2002-05-25, 20:57
Svar #4

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Gisslar som gårdsnamn  har med all säkerhet sitt ursprung i ett ålderdomligt förnamn Gislar.  
 
Vid Backgården i Bolums socken,  Falköpings kommun i Västergötland, finns en runsten med texten Svenn Gislarsson lät göra denna bro för sin och sin faders själ. Envar bör (här) bedja Pater (noster). Se http://www.algonet.se/~hkkbs/vg76.htm  
 
Svenns far hette alltså Gislar. Namnet bör ha hämtats från en längd med helgonnamn för årets alla dagar. Gislars dag var den 28 (24) september. Gislar är en kortare form av namnet på helgonet Sankt  Gislarius, den helige Gislar,  som  troligen var född i Franken i Tyskland. Denne verkad som präst tillsammans med den helige Kuniald och var medarbetare till den helige Rupert (Ruprecht)av Salzburg under första hälften av 700-talet. De var missionärer i Bayern och Niederösterreich, främst bland det från Asien kommande awar-folket. Se http://www.heiligenlexikon.de/BiographienG/Gislarius.html (Ökumenisches Heiligenlexikon). Se även http://www.bautz.de/bbkl/c/chuniald_gislar.shtml  
(Biographisch-Bibliographisches Kirchenlexikon).  
 
Gisslarbo är en bruksort i Västmanland, norr om Kolsva. I Svensk Uppslagsbok sägs att ortnamnet kommer från mansnamnet Gisslar med tyskt ursprung. I Ore finns vid gränsen mot Hälsingland en by Gisslarbo.
 
Ordet gisslan = någon som hålls fången som påtryckningsmedel för krav mot andra (NE), har ett annat ursprung.  
Se http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/85/21645.html  
(Svenska Akademiens ordbok, SAOB), bl a om gisslare = person som utgör gisslan.
 
Ordet gissel = ett slags piska (för bestraffning l. botgöring) bestående av (korta) läderremmar  
(med inflätade metallstycken)  
Se http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/85/21638.html (SAOB).
 
Kommentarer från namnforskare efterlyses!
 
Ingemar Goliath

2002-05-26, 07:54
Svar #5

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Ingmar!
Tack för intressant inlägg. Vad har Du för synpunkter på vad Gustav Vasa kan mena när han använder ordet GISLARE? (se mitt inlägg daterat den 22 april enligt Peder Swarts krönika)
Jag kan inte få det till annat än att han menar att han hålls gisslan fast han helt klart använder ordet Gislare. Du menar alltså att Gislare Anders som nämns i Rättvik redan 1546 lika bra kunde heta Jönslars Anders eller Tysk Anders? Jag ser fram emot Dina synpunkter med stort intresse....
Hälsningar!
Karin

2002-05-26, 23:54
Svar #6

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Hej Karin!
 
Tror att man måste skilja på Gustav Vasa som gislare och Gislare Anders i Rättvik 1546. I det första fallet är det SAOB som gäller: gislare = person som hålls som gisslan.  
I det andra fallet kunde det lika gärna ha stått Gislar Anders eller Gislars Anders. Det var nog inte så noga med detaljer i namn på den tiden. Felsägningar, felhörningar, felskrivningar. Jämfört med vad? Fanns någon som bestämt visste vad som var rätt eller fel och korrigerade? Knappast. Ett fåtal behärskade konsten att skriva.  
 
Jag vill nog påstå att den i herdaminnet nämnda personen var en Anders från en Gislar-gård som fått sitt namn efter någon med förnamnet Gislar. Ger herdaminnets text någon antydan om Anders' hemby i Rättvik? Kanske t o m i Boda?
 
Sedan är det en annan sak om man vill analysera bakgrund och innebörd av förnamnet Gislar (eller Gislarius).  
 
Hälsningar, Ingemar.

2002-05-28, 14:10
Svar #7

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
I Harry Ståhls Ortnamn i Dalarna (1982) står på sid 58:  
 
Gisslar är bl.a känt som namn på en bergsman vid Kopparberget på 1300-talet.
 
Ståhls bok behandlar inte enbart ortnamn utan även gårdsnamn relativt utförligt  
(sid 57 - 62); ett måhända förbisett faktum.
 
Hälsningar, Ingemar.

2002-05-28, 20:54
Svar #8

Marita Kvist

Hej
Har hittat ännu en betydelse för ordet gisslare i Svenska Akademins ordbok.  
flagellant=person tillhörande ett visst slag av religiösa sammanslutningar under medeltiden vilka gjorde bot genom att anställa processioner varunder de gisslade sig själva; gisslare
Vet ej vad som menas med gisslade sig själva men gissar att de plågade sig själva.
Kanske kan detta hjälpa någon att sätta in ordet i något sammanhang.
Hälsningar Marita Kvist

2006-07-28, 23:14
Svar #9

Börje Eriksson

I Hargs socken, Östhammars kommun, Uppsala län finns en sjö vid namn Gisslaren. Den har tidigare även kallats Gisslan. Sjön är långsmal. Gisslan skall enligt obekräftad uppgift betyda den stavformiga sjön.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna