ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Geta  (läst 845 gånger)

2006-12-18, 15:25
läst 845 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
I min mammas dagbok från 1940-talets slut, tror jag att hon skrivit att hon skulle geta.
 
Kan det betyda även att valla korna, för hon och hennes familj hade inga getter, ingen annan heller? Jag vet att de brukade släppa ut korna i skogen på somrarna eller om de föste dem till en myrslåtter ca 5 km in i skogen. Det här var i Anundsjö, Ångermanland.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-12-18, 17:42
Svar #1

Lasse Karlsson

Rätt tänkt Ann-Mari
Hon skulle följa korna (eller rättare sagt djuren) till skogs. Man getade av olika orsaker. Dels ville man att djuren skulle gå åt olika håll varje dag för att minska betestrycket på vissa platser, dels skulle getaren vakta så att djuren inte betade på otillåtna platser som tex utmarksslåtter som inte var inhägnade. Som grädde på moset var det någon som vaktade och höll ihop djuren och chansen ökade att alla skulle komma hem till kvällen.
Lasse

2006-12-18, 18:15
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Lasse för ditt intressanta svar!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna