ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förpassad  (läst 994 gånger)

2000-11-17, 14:26
läst 994 gånger

Utloggad Birgitta Noland Strömberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2019-04-15, 13:42
    • Visa profil
Förpassad 1727
 
I husförhörslängder för Skerike, Västmanland står vid ett flertal personer i anteckningskolumnen
Förpassad och ett årtal. Vad kan avses?

2000-11-17, 22:57
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Möjligen kan man tänka sig att de fått inrikes pass, för att de skulle resa någonstans.  
 
Man måste ha pass för inrikes resor före 1860, annars kunde man mer eller mindre bli haffad för lösdriveri, om man inte med sitt pass kunde visa att man var ute i ärliga ärenden.

2000-11-21, 12:18
Svar #2

Utloggad Birgitta Noland Strömberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2019-04-15, 13:42
    • Visa profil
Hej Elisabeth och tack för ditt svar.
 
Jag har varit inne på samma id? betr förpassad, så jag ska gå vidare och kolla passlängderna.
 
Hälsningar
 
Birgitta

2000-11-21, 16:04
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej
I mina öron låter förpassad som dom inte hade pass utan fått hjälp att komma sig iväg. Av länsman eller nån annan?
mvh
rune

2000-11-21, 20:02
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Förpassad brukar, enligt min erfarenhet, användas som synonym till utflyttad ur socknen, d v s personen i fråga har uttagit pass för resa till annan ort. Den resande som saknade pass, blev knappast hjälpt att komma iväg av länsman, som Rune Edström föreslår, utan blev betraktad som lösdrivare och kunde bli föremål för häktning och fångtransport.  
 
Normalt sett var det borgerliga myndigheter som utfärdade resepass, d v s länsstyrelse, magistrat, kronofogdar och kronolänsmän, men det förekom även att präster utfärdade pass eller attester som fick tjänstgöra som sådana.
 
Om resepass, tiggarpass, arbetsbetyg etc, se Gösta Lext: Studier i svensk kyrkobokföring 1600-1946 (Göteborg 1984), s 285ff.

2000-11-22, 14:53
Svar #5

Gunnar Ståhl

Elisabeth och Torsten har ju svarat tillräckligt. - Den som vill studera ett praktikfall kan läsa Pehr Kalms Västgöta och Bohuslänska resa 1742. Den 25 augusti blir han haffad av länsman i Herrestad som frågar om han har något pass. Efter att ha visat upp rekommendation från Uppsala Akademi (på latin), med vilket länsmannen icke åtnöjdes, visade han sedan Kungl Vetenskaps Societetens i Uppsala rekommendation (på svenska), vilket heller inte räckte för denna nitiska länsman.
När sedan Pehr Kalm tog fram sitt riktiga respass, utfärdat av landshövdingen i Uppsala och som var uppvisat och påskrivet vid landskanslierna i Västerås, Örebro, Mariestad och Vänersborg, var inte heller detta tillräckligt. Han hade bort låta landshövdingen i orten, nämligen i Göteborg, sätta sitt namn där också! - Förpassad är väl idag ett ord med närmast betydelsen ivägskickad - på 1700-talet en normal företeelse om man skulle ta sig till en ort i ett annat län. - Ungefär som flyttningsbetyg, som fanns till 19xx.

2000-11-28, 17:57
Svar #6

Gunnar Ståhl

Ett praktikfall till, som jag råkade få syn på igår (monter i entr?n till stadsarkivet i Stockholm): En blankett från sekelskiftet 1900, ifylld och avsåg den livstidsdömde sonen i Yngsjömordet. I den förtryckta texten fanns en särskild rad, lydande: Förpassas vid frigivningen till: (ort). I detta fall ifyllt för den frigivne med Hemorten. Omkring 1910, om jag minns rätt. - Med tanke på att inrikespass upphörde 1860 så blev jag nyfiken på vad som avsågs foremllt juridiskt vid denna tidpunkt. Vet någon det?

2000-12-04, 23:10
Svar #7

Utloggad Monica Hammarström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2010-08-29, 18:58
    • Visa profil
Att förpassa någon, det kan man säga om att transportera någon till..
Förpassas vid frigivningen till..
Tranporteras och lämnas av vid ..orten.
Så tycker jag att man säger även idag i vissa sammanhang.
 
mvh
Monica H

2001-05-11, 17:03
Svar #8

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:20
    • Visa profil
Jag har sett detta begrepp i samband med att folk på annan ort tagits för lösdriveri, och sedan förpassats till sin mantalsskrivningsort. I en källa från 1800-talets mitt åkte dåvarande kommunalnämndens ordförande ner till södra delarna av landet och hämtade den som skulle förpassas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna