ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förpantningslägenhet  (läst 2422 gånger)

2003-05-14, 13:49
läst 2422 gånger

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej! Har i min forskning stött på förpantningslägenhet som benämning på ett av torpen under byn.Undrar vad det innebar.Hälsningar Britta

2003-05-14, 14:18
Svar #1

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag har stött på ett liknande uttryck i min forskning, som jag ej heller förstår innebörden av.
Förpantningshafvare

2003-05-14, 18:07
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En lägenhet är en avstyckad fastighet som inte är mantalssatt (är den mantalssatt är den en gård). Observera att en lägenhet alltså inte är ett torp; ett torp är inte en självständig fastighet, utan en del av den gård det lyder under (men lägenheten kan naturligtvis ha varit ett torp innan den avstyckades).
 
Är lägenheten förpantad, så är den lämnad som pant, intecknad helt enkelt. Förpantningshavaren är då den som fått panten, d.v.s. den som lånat ut pengarna (eller vad nu lägenheten har lämnats som pant för).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-05-14, 20:04
Svar #3

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack så mycket Jörgen!

2003-05-14, 22:38
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har nyligen träffat på ett pantkontrakt i Nordmark i Värmland där jordägaren upplåter en viss areal på 30 år till en man, som i sin tur får betala 45 rdr riksgälds (Panteschilling) vid kontraktets undertecknande, samt 2 karldagsverken/år under sommaren i dessa 30 år.

2003-05-14, 23:17
Svar #5

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Det har under den olika perioder funnits regler mot hemmansklyvning. Man ville inte att gårdarna skulle bli så små att de inte skulle kunna ge ägaren skälig bärgning. Ett sätt att kringå detta var att fastigheten inte försåldes utan att fastigheten utarrenderades med ganska långa kontrakt och en långt gående förfoganderätt för brukaren. Arrendet intecknades (förpantades). Det rör sig således om så små fastigheter at de enligt den då rådande lagstifting inte fick avstyckas och säljas.

2005-05-08, 16:23
Svar #6

Rune Hagenblad

Köpebrev
 
I flera köpebrev och ansökningar till häradsrätten om lagfart har köparna skrivit under på detta sätt:
Nils /barn/ Nilsson   Brita /barn/ Jansdotter.
Betyder detta att köpet innefattar även barnen?
 
Rune Hagenblad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna