ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fälle-eld  (läst 835 gånger)

2012-04-04, 12:51
läst 835 gånger

Utloggad Mattias Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2018-12-21, 09:42
    • Visa profil
En anfader Jöns Larsson (1721-1786) i Nybrohult uppges ha blivit til döds bränd af en fälle-eld. Dödnotisen är införd i under juni månad i dödboken i Järsnäs (F) C:3 s. 61.
 
Jag antar att det har att göra med en svedjebruk, men helt säker är jag ju inte. En fälla var i Småland synonymt med en svedja. Eller som Linné säger i sin öländska och resa 1745 Svedior, Fällor eller Lyckor, som Smålenningarna them kalla, begynte man nu at se på ömse sidor om vägen, merendels gröna af en härlig Råg. En fälleeld borde väl då vara en eld anlagd vid just svedjande av mark?

2012-04-04, 20:32
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Ett fälle är ett ställe där man fällt träd (liksom ett hygge är ett ställe där man huggit), men ordet i sig säger inget om huruvida man brände av marken. Men eftersom det här talas om fälle-eld låter det rimligt att det handlar om svedjebruk, i synnerhet om det var vanligt i dessa trakter vid denna tid.

2012-04-09, 18:37
Svar #2

Utloggad Mattias Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2018-12-21, 09:42
    • Visa profil
Nej, det är ju inget snack om att ordet fälla ursprungligen bara haft betydelsen ställe där man fällt (eller fäller, ska fälla..) träd. Samma sak med ett fälle eller ett fall, som ju är närbesläktade ord. Likafullt vill jag påstå att ordet, som så ofta är fallet i språket, fått en utökad eller förskjuten betydelse - åtminstone lokalt - med anledning av det huvudsakliga syftet med fällandet! Vad jag undrade var dock om någon sett ordet fälle-eld någon annanstans? Eller om man kan tänka sig någon helt annan dödsorsak? Exempelvis genom fallande eld från en byggnad?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna