ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fjaskig  (läst 2916 gånger)

2007-06-13, 15:56
läst 2916 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Min mamma från Anundsjö, Ångermanland använde ordet fjaskig om oss barn, om vi var löjligt rädda för att göra något, t ex att gå in i ett uthus för det kunde vara råttor där.
 
Nu hörde jag samma uttryck av en Umeå-bo, om en person, som ev var lätt förståndshandikappad. Han var fjasket. Egentligen förstod jag inte innebörden av ordet. Hur kunde denna person vara?
 
Har någon annan stött på detta ord och vad är innebörden av ordet?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-13, 20:45
Svar #1

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Ann-Mari!
Ordet fjaskig har jag hört ända sen barnsben.
När man är fjaskig, är man larvig, feg, eller som du säger: löjligt rädda.
Ofta används uttrycket från någon som tycker man är feg i onödan.
Jag kollade svenska ordlista, utan att hitta det.
Men när jag googlade Så fanns det en del exempel.
Bland annat en engelsk översättning:  
fjaskig typ = crawler  
 
Björn

2007-06-13, 21:30
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Synd att jag inte bad att den person som sa att en annan person var fjasket, förklara vad han menade. Jag fick för mig att det hade något samband med att personen var lätt utvecklingsstörd. Kanske som man benämnde människor som fåniga förr, vilket har en annan betydelse idag.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-13, 22:20
Svar #3

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej,  
 
hemma i Nordmalings socken där jag är född sa vi fjaskig om att vara onödigt rädd eller feg precis som du säger Ann-Mari, men jag känner igen att man också kunde säga att någon var nalte fjaskit och då menade man att personen i fråga var, om inte utvecklingsstörd, så i alla fall lite barnslig eller fånig i sitt sätt att vara.
 
Det är logiskt egentligen tycker jag, en del personer som var utvecklingsstörda ansågs vara barnsliga och fåniga för sin ålder och är man feg eller onödigt rädd så anses man ju också vara barnslig för sin ålder, du som är så stor ska väl int va se fjaskig och rädd
 
Birgit

2007-06-14, 07:42
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Birgit!
 
Nu förstår jag hur den här personen var. Det var en person, som inte blev vuxen och tog konsekvenserna av sitt ansvar, utan uppträdde och handlade barnsligt och omoget.
 
Så var det nog! Tack för era svar!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-14, 09:03
Svar #5

Jan Lilliesköld

Jag frågade min fru som är från Edsele, och som använder detta ord ibland (har det hemifrån), vad hon ansåg att det betyder (för henne).
 
Hon menade att det betyder löjlig i allmänhet, och  anser inte att ordet har någon direkt koppling till att vara rädd - men det kan naturligtvis vara använt i samband med att någon tycker att någon annan är löjlig som är rädd i i ett visst sammanhang.

2007-06-14, 15:00
Svar #6

Utloggad Doris Holmats

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-01-17, 14:10
    • Visa profil
För mig, som kommer från östra Medelpad, betyder fjaskig att vara pjåskig. T.ex. när man inte vågade gå in till ett främmande hus,ringa ett samtal,gå ut ensam i mörkret. Ja, överhuvudtaget alltid när man inte tordes göra det man förväntades kunna göra, var man fjaskig.

2007-06-15, 08:55
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tydligen ett norrländskt ord. Tack för era svar!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-15, 23:01
Svar #8

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Varför skulle det vara norrländsk?  
Det har nog ingen geografisk anknytning alls utan kan användas lite varstans. Det hör till den typen av ord som bildas med ljudformen fj som förled och därmed uppfattas som nedsättande. Liksom fjollig, fjantig, fjompig, fjuttig och fjäskig.

2007-06-16, 09:51
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kristina!
 
Naturligtvis behöver det inte vara så.
 
Jag drog den slutsatsen, av att ingen annan från södra delen av Sverige svarade.
 
Under Ångermanland så lade jag in Ångermanländska ord och uttryck för några år sedan, men tycker att det platsar bättre att fråga rent allmänt om gamla ord och uttryck, så fler har möjlighet att svara. Nog tror jag ändå att vissa ord användes mer lokalt än andra. Jan Lilliesköld t ex frågade sin fru, om hon kände till ordet. Vad jag förstår så hade han själv aldrig hört det.  
 
Det är ju just det man hoppas få svar på, hur vanligt det är, när man ställer frågan här.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-16, 22:49
Svar #10

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Ann-Marie
 
Visst finns det ord som används mer i vissa landsändar än i andra. Men att överhuvudtaget dra någon slutsats utifrån de få som svarat är inte tillförlitligt. Än mindre utifrån dem som inte svarat alls.
 
Fjåsig och fjölig är för övrigt i samma genre som fjaskig.

2007-06-16, 22:57
Svar #11

Arne Johnsso Rämma

Även i Båhuslän användes ordet fjaskig.
Det kan användas när man tycker att någon är lite småjäklig.
Arne.

2007-06-17, 10:23
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Tjaskig är ett ord som jag hört användas när någon är småjäklig men det kanske är en småländsk variant?

2007-06-17, 10:42
Svar #13

Eivor Andersson (Ema)

Vi sa tjaskig i Göteborg också. Med samma betydelse.
Fjaskig har jag aldrig hört.
Flanig och fånig sa man om någon som var lite löjlig.
Eivor

2007-06-17, 18:41
Svar #14

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Skriver under helt på vad Eivor säger om göteborgskt ordbruk.
 
Ingela

2007-06-17, 20:09
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Flanig har jag aldrig hört, inte heller tjaskig. Det sista, kan der vara detsamma som Taskig (småelak)?
Ann-Mari Bäckman

2007-06-17, 20:46
Svar #16

Lars Eriksson

Vad sägs om att diskutera ett par nya ord, som jag fortfarande minns från min ångermanländska barndom?:
 
ONASKELIG = äcklig
 
ÄVLES (med tjockt l) = verkligen anstränga sig
 
Någon annan som behärskar dessa begrepp?  
 
MVH
Lars

2007-06-18, 12:44
Svar #17

Lars Öhman

Enligt ordbok för Stigsjömålet är FJASKIG = FJANTIG och ÄVLES = KÄMPA PÅ. ONASKELIG finns däremot inte medtaget.

2007-06-18, 21:29
Svar #18

Lars Eriksson

ONASKELIG förekom i Multrå, Sollefteå. Vet inte hur stor spridning det kan ha.

2007-06-18, 21:32
Svar #19

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Tjaskig är mera ogin och småsint, men visst, ett element av småelak finns också med. Man kan säga till en person: vad du är tjaskig men man kan också säga om en situation: skall det vara så tjaskigt då och då menar man petnoga, dvs ansluter till ogin/småsint.
 
Adjektivet flanig har substantivet flane - där stod jag som en annan flane. Alltså ungefär som fåne, men kanske lite mera av slätstruken figur än rent dum. Lite bättre att vara flane än fåne så att säga...
 
Ingela

2007-06-18, 21:39
Svar #20

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1591
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
Visst har man ävles och ävles (kämpat och kämpat) många gånger.

2007-06-18, 21:45
Svar #21

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1591
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
..utan att lyckas och blivit kallad fjaskig, för att man inte vågade.

2007-07-18, 13:12
Svar #22

Dag Skoglund

Begreppet fjask och dess former kan användas till lite olika saker som t.ex löjlig/larvig/omogen/barnslig/rädd/etc.
Fjasket används (åtminstone i NV Ångerm.) för en som larvar sig (i.e är larvig/barnslig) och fjask kan betyda både (att) leka/larva sig men även (om) trams/dumheter. Så i alla dess former verkar det ändå referera till något omoget/barnsligt och kan därför höras både om en som är (lätt) förståndshandikappad och en som är rädd/ängslig etc
 
Onaskelig är, som redan påpekats, ett alldeles utomförträffligt talande ord för något som är (nästan mer än) äckligt och ävlas betyder just (att) kämpa/knoga och formen ävel betyder därmed slit/strävan etc.
Utbredningen lär ju vara minst inom det Ångermanländska språkområdet vilket osannolikt nog sträcker sig ända upp förbi vilhelmina/Kittelfjäll mot norska gränsen. Även om jag inte vet i vilken mån eller form dessa ord finns/funnits i övriga Sverige så är det ju så att mycket av dialekterna inte är, som många felaktigt har för sig, en förvanskning av riktig svenska utan snarare en parallellt utvecklad form av ett ursprungligt svenskt/nordiskt språk. Ett exempel är ju de tjocka L som av många ses som något typiskt norrländskt trots att det för bara några 100 år sedan var det uttal som gällde även i Stockholm t.ex. Isoleringen i avlägsna landsändar gjorde ju dock att gammalt bruk levt kvar längre där än i framför allt södra Sverige.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna