ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ferentin  (läst 1169 gånger)

2009-07-14, 21:44
läst 1169 gånger

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
I en bouppteckning från 1677 efter en advokat vid Svea Hovrätt anges en kapparock och byxor af ferentin. Plaggen måste varit mycket exklusiva och värderades till 180 kopparmynt och utgjorde 2/3 av det sammanlagda värdet på mannens alla kläder. Vad för slags tyg är ferentin?

2009-07-15, 08:46
Svar #1

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Hej Lars-Åke!
 
Jag googlade på ferentin men hittade bara en uppräkning av olika tygsorter på Wikipedia. När jag istället sökte på ferentine cloth hamnade jag på florentine cloth, som verkar vara ett dyrbart sidentyg från Florens i Italien.
 
Mvh  Åsa

2009-07-15, 16:46
Svar #2

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
'ferentin' finns upptaget i SAOB med betydelsen ett slags sidentyg med inslag av ylle eller bomull.
Det står också att det är avlett av Ferrand, namn på uppflnnaren, en fa­briksidkare från Lyon.
 
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/index.html
Christer Kalin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna