ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dängjärn / Dengejern  (läst 795 gånger)

2012-11-27, 15:02
läst 795 gånger

Utloggad Christer Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 12:16
    • Visa profil
Hej. Jag har ett flertal gånger stött på ordet denge jern i Göteborgs hospitals räkenskaper bl.a. år 1676. och undrar vad detta verktyg kan ha används till.  
Källan är: Göteborgs Rådhusrätt och Magistrat -1900 serie Gd, handlingar ang. hospitalet. Dock finns det ej på nätet.
 Hoppas på hjälp.
 
MvH
Christer Andersson

2012-11-27, 15:23
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Christer!
 
Jag tror att jag hittade lösningen - jag moderniserade stavningen lite, och tänkte att det kanske handlade om ett dängjärn. Då fick jag upp några träffar i Google, lustigt nog från just Göteborg! I Göteborgs Historiska Museums hantverkssamling förvaras nämligen ett dängjärn som enligt beskrivningen kort och gott användes till att dänga sten med.
 
Jag kikade i Svenska Akademiens Ordbok och slog upp verbet dänga, och fick denna förklaring: (numera föga brukligt; [...] (med handen eller något i densamma fasthållet föremål upprepade gånger) slå hårdt (på eller emot något), bulta, hammra.
 
Så det verkar alltså helt enkelt handla om ett järn som man dängde sten med?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-11-27, 16:36
Svar #2

Utloggad Christer Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 12:16
    • Visa profil
Tack så mycket för ditt snabba svar. Tänkte att det kunde vara järn rören som man hade tillsammans med kedjorna för att låsa fast de Uhrsinnige som man sa på den tiden.
 
MvH
Christer

2012-11-28, 11:28
Svar #3

Utloggad Agneta Schick

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 434
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 14:02
    • Visa profil
Det användes för en lie. Det finns fortfarande i tyska språket: Dengelhammer eller verbet dengeln. Det var för att bukta ut lien.

2012-11-28, 18:12
Svar #4

Utloggad Christer Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2015-09-17, 12:16
    • Visa profil
Det stämmer nog, eftersom man skulle låta skarpa dem.  
MvH
Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna