ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Differerad  (läst 766 gånger)

2008-03-25, 17:13
läst 766 gånger

Utloggad Bengt Holm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 22:19
    • Visa profil
Önskar hjälp med att tolka en notering (och uteblivna noteringar) i en konfirmationslängd från Balkåkra 1832. (Se bif. bild GID1177.26.12000).Det gäller den andra raden där det för Mårten Åkesson, född i Lilla Krutboden 1816, noterats Diff. i första betygskolumnen, och sedan inga betyg alls i de övriga kolumnen. Vad betyder Diff.? Varför har inte några betyg fyllts i såsom för de övriga konfirmanderna? (Ett par andra konfirmander längre ned på listan har fått samma notering som Mårten)
Hälsningar
Bengt

2008-03-29, 00:49
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är troligen en förkortning för differerad.
 
Enligt SAOB användes detta ord för
ej släppa (ngn) fram till examen eller genom i examen; underkänna eller \kugga' (ngn i tentamen l. examen)
 
Och det passar ju bra in på konfirmationen, alla blev inte godkända.
 
Man kan ju undra om de fick en ny chans och återkommer senare i förteckningen?
Ulf Berggren

2008-04-02, 15:40
Svar #2

Utloggad Bengt Holm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 22:19
    • Visa profil
Tack Ulf, för hjälpen. Och tack även Heikki Särkkä som skickade svar direkt till min e-post.  
Nu har jag också lärt mig vad SAOB är och var man kan hitta den på nätet.
Ja, man kan undra om de fick en andra chans. Men det verkar inte så av längden från det året (1832) att döma. Jag har inte hittat någon längd från senare år, så man får väl anta att prästen stämplar de underkända personerna som obildbara när det gäller Luthers katekes. I husförhörskolumnerna blir det väl C genomgående under hela livet för dessa personer. Eller blankt. Jag har f.ö. många gånger undrat över vad det innebar att personer hade blanka kolumner i husförhör och nattvardsbesök. Stämplades dessa som ogudaktiga? Och i så fall hur straffades de av prästen?
Hälsningar
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna