ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dagsverke  (läst 1347 gånger)

2014-04-28, 18:45
läst 1347 gånger

Leif Jaxmar

I bifogad bild berättas det att för ett visst transportarbete 1840 krävs 10 Löskedagswerk, vilket jag förstår som dagsverken från tillfällig arbetskraft utan häst och vagn.
Det står också att det åtgår 10 Ök.. (dagswerk), vilket jag föreställer mig är motsatsen, nämligen arbetskraft (kanske från trakten) med häst och vagn.
Men vad är det fullständiga ordet i denna förkortning, bestående av Ök?

2014-04-28, 19:22
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Ök är ju detsamma som drag- eller lastdjur, så är det inte 10 ök och 10 dagsverkare som åsyftas?

2014-04-28, 20:27
Svar #2

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Se http://www.popularhistoria.se/artiklar/nar-arbetet-fick-bestamma-tiden/
1780 En kunglig resolution fastslog att när det gällde dagsverken skulle ett drängdagsverke bestå av tolv arbetstimmar och ett ökedagsverke (dagsverke med häst) av tio. Resolutionen gällde egentligen bara två härader i Västmanland men kom att tillämpas i flera delar av landet.

2014-04-28, 20:52
Svar #3

Leif Jaxmar

Stort Tack Kristina - Stort Tack Mats! Baserat på hur detta uttryck återkommer i texten och att Löskedagsverke betalas med 1 sk och 16 rst medan Öke -dagsverken betalas med 21 sk 4 rst, så tror jag att du Mats givit mig det korrekta svaret. Jag bugar och tackar er båda för visat engagemang!

2014-04-29, 16:12
Svar #4

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Det ska nog vara '1 Rdr 16 sk'.

2014-04-29, 18:28
Svar #5

Leif Jaxmar

Tack för påpekandet Håkan, jag var tydligen lite för snabb här. Det finns en kolumn ute till höger i dokumentet, som anger summan i Riksdaler, skilling och runstycken - så det går att kontrollera sin tolkning. När jag efter ditt påpekande tittar igenom texten, ser jag att dagsverket som betaldes med 21 sk 4 rst var för rivning av bl.a. en spismur, medan dagsverket 1 Rdr 16 sk ser ut att vara för en Ökedagsverkare och en Löskedagsverkare tillsammans. - Det får bli minst en runda genomläsning till! Stort Tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna