ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cachera  (läst 2489 gånger)

2004-03-21, 16:24
läst 2489 gånger

Dan Blomgren

I pro patrias födelsebok står det Cach (det kan också stå något annat?) i kolumnen med uppgifter om föräldrarnas namn, men eftersom det också förekommer okänd i denna kolumn, så undrar jag vad Cach betyder?

2004-03-21, 18:51
Svar #1

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Cach står för cacherad som betyder dold, dvs de vill inte uppge namn.
Mvh
Christer

2004-09-21, 15:33
Svar #2

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Finns något sätt att ta reda på vilka dessa föräldrar som anges som cacherade i Pro Patrias födelsebok var? Det enda som finns att gå på är moderns ålder som anges trots att hon var cacherad.
 
Maud har givit ett svar som förklarar orden  i Pro Patrias födelsebok, men frågan är om de eventuella cacherade dokumenten finns bevarade någonstans?
 
Jag har också sett att Dan Blomgren ställt samma fråga  men utan att få något svar. Så vitt jag kan se finns inte något svar någonstans här på Anbytarforum.
 
Dock tycker jag att det är en så pass intressant fråga att det finns anledning att aktualisera den igen. Hoppas att ingen misstycker.
 
 
 
Länkarna reparerades 19 november 2012 efter att någon nitisk typ  flyttat runt på inlägg och rört till de gamla hänvisningarna. Tråden flyttades samtidigt från Läshjälp till Språk, ord och namn.
Camilla Eriksson, moderator Stockholm

2008-10-14, 23:59
Svar #3

Utloggad Inger Lindblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2014-09-21, 11:03
    • Visa profil
Vad kan detta ord betyda? Det står för ett fosterbarn dotter af ett  cacheradt fruntimmer.
Inger Lindblom

2008-10-15, 00:42
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Inger,
 
Enligt Gustaf Dalins Främmande ord i Svenska språket så betyder cachera och kaschera - gömma och cache eller kascherad - dold, hemlig, tyst

2008-10-15, 00:45
Svar #5

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Inger  
Hann inte se att Jan var före med en förklaring.
Men kom ju dock in som god 2:a
 
enl SAOB
 
Kaschera
2) (numera mindre br.) allmännare l. bildl.: omöjliggöra l. försvåra uppfattningen l. det rätta bedömandet av (ngt); maskera; hemlighålla, bemantla, förtiga
 
3) (numera knappast br.) i p. pf. i adjekti­visk anv,, om gravid kvinna: som gm uppehåll på främmande ort önskar hemlighålla sitt till­stånd för sin vanliga omgivning;  
jfr OBEMÄRKT  
För kascheradt fruntimmer finnes Rum att hyra uti huset N:o 6 vid Trångsuud. SD 1862, nr 126, s. 3 (i annons). DN 1885 nr 6295, s. 4.  
 
som jag tolkar det, en okänd kvinna, och/eller en kvinna som velat dölja sin graviditet.
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av Lassew den 15 oktober, 2008)

2008-10-15, 23:04
Svar #6

Utloggad Inger Lindblom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2014-09-21, 11:03
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen båda två.
Mvh Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna