ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bårlist  (läst 904 gånger)

2004-01-15, 13:53
läst 904 gånger

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
I sockenstämmoprotokoll från Husby-Rekarne, 1825-05-29 står som punkt 15:
Båhrlistor beslutades skulle köpas 4 till antalet, förfärdigade af Saljordswäf och öfverklädda med swart kläde.
 
Ordet bårlist finns inte i SAOB och ger inga träffar i Google. Jag gissar, utan att veta, att det rör sig om en finare variant av de rep, som används för att fira ner kistan i graven.
 
Har någon träffat på ordet, eller kan någon ge tips i övrigt?
 
Per Thorsell.

2004-01-15, 18:19
Svar #1

Anna-Carin Betzén

Jag känner igen ordet och tror att du har gissat alldeles rätt, men jag har dessvärre ingen aning om var jag har sett det och lyckas inte heller slå upp det...
 
Ett tips om du vill leta vidare efter information, är Nordiska Museets och Skansens årsbok Fataburen som brukar ha olika teman för olika år, kanske behandlar någon av dem begravningsseder.

2004-01-15, 21:41
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Om bårlister skriver Louise Hagberg i När döden gästar (1937), s. 392 (scenen är vid den öppna graven):
När så bårtäcket tagits av, drogo bärarna, som stodo till vänster, bårlisterna åt sig vid huvudet, och de till höger dem vid fötterna. Voro bärarna endast sex till antalet, skulle de mellersta därefter nedsläppa sina bägge ändar, voro de däremot åtta, skulle andre bäraren till höger från kistans huvudända och den andre från fötterna uppdraga sina lister. Dessa borde nämligen korsa varandra. Men kunde ej bärarna göra detta, fingo alla liständarna kastas ned. (från Södermanland)

2004-01-16, 08:36
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Tack, Irma!
 
Det var en uttömmande förklaring. Den gav dessutom svar på frågan, varför man behövde fyra stycken bårlister. Som modern rationalist, tycker man ju, att det kunde ha räckt med två i en ganska fattig bondförsamling. Ännu två år senare var beslutet inte genomfört på grund af brist på medel.
 
Litet egendomligt, att ordet inte finns i SAOB.
 
Per Thorsell.

2004-06-02, 18:39
Svar #4

Eva Leksell

Om man söker på  uppslagsordet list i SAOB hittar man som en av betydelserna (under List.sbst2): långt band användt, då likkista bäres till graven; jfr BÅR-HÄNGSLE.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna