ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byordning  (läst 817 gånger)

2000-10-22, 20:54
läst 817 gånger

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Heter det byordning eller byaordning? Vi diskuterade det i arbetsgruppen inför publiceringen av vår gårdsinventering. I de av skrifter av byordningen vi har står det just byordning. Men i våra västgötska öron låter det mer rätt med byaordning. Det heter ju byalag och byamän. Eller är det så som någon gissade, att man inte kan stava med tre vokaler i följd? Därför måste det bli byordning?  
Jag hoppas på ett svar, så det blir rätt i vår bok.
Tackar på förhand
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2000-10-23, 06:48
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Gerd.
Jag sitter just nu med en fotostatkopia av  
Kongl. Maj:ts Nådige Bref til Samtelige Landshöfdingarne angående Lands-Culturens uphielpande och förbättrande.  
Gifwit Stockholm i Råd-Cammaren then 20 Februari 1742  
framför mig.
I denna färdiga mall, med en tryckt standardiserad inledning gällande samtliga byar, men med utrymme att teckna ned lokala papragrafer, är det tryckt med stora bokstäver By-Ordning.  
I den fortsatta texten finner man såväl Byelaget som Byemännen.
 
Personligen tror jag att även vi, Götlunda östligaste Närke, dialektalt använde byaordning, men den skrivna texten är här otvetydig: By-Ordning.
 
Mvh
 
Rolf L

2002-03-01, 12:27
Svar #2

Mikael Östlund

Hej!
 
Tänkte bara fråga om det är någon som vet var man kan få tag på gamla gårdsinventeringar någonstans?
 
Exempelvis från Hjultorps kvarn i Kullings-Skövde (P)1925 och en från Västergården/Westergården i Eggvena (P)1844?
 
Maila mig gärna om ni vet något om detta.
 
Mvh
Mikael Östlund

2009-02-02, 22:28
Svar #3

Leif Call

Hej Gerd, har nyligen scannat av By-Ordning för Kalmar län med Öland utgiven av Kalmar Landskansli d. 14 Jan 1817
 
G. de la GRANGE
I texten heter det byordningsman.
 
Mvh/Leif Call Lunds by, Gladhammar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna