ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byggningstunna  (läst 1412 gånger)

2004-06-14, 11:20
läst 1412 gånger

Lena Larsson (Lenala)

Bygningstunna är ett ord som jag ser ofta förekommer i kyrkliga räkenskaperna, men vad betyder det?
I ordboken finns ett liknande ord; bygsel;bygselman i betydelsen lega; person som lejer bort en gård och tar lega.
Så det verkar kunna ha något med utlåning eller uthyrning att göra, men jag kan inte räkna ut vad bygningstunna kan vara i räkenskaperna.
 
Lena

2004-06-15, 08:37
Svar #1

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Jag tror inte att det har med bygsel att göra. Bygsel var arrende.
Kan det ha med bygga att göra - det som användes till 'byggning', dvs. underhåll av kyrkan?
Den kan väl möjligen ha lånats ut mot ränta, om den inte behövdes för tilfället.
Christer Kalin

2004-06-15, 13:27
Svar #2

Lena Larsson (Lenala)

Ja, eftersom det förekommer flitigt i räkenskaperna kanske det mer har med byggningshjälp att göra. Det står ibland att en person varit skyldig flera år och återgäldat det. Kan det varit en tunna säd eller liknande som såldes, kanske?

2004-06-15, 16:03
Svar #3

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Klippt från SAOB:
 
BYGGNINGS-TUNNA.  
BRUK: (förr)
 
#kamer. jfr -SÄD.
 
BYGGNINGS-SÄD(2,3).  
#(bygninge- 1650)  
BRUK: (förr)
 
#kamer. för (byggande o.) underhåll af kyrkor (skolor, prästgårdar) afsedd del af kyrkotionden;  
jfr -TUNNA, äfvensom BYGGNINGA-RÅG. Ther .. sådant (dvs. skolors, kyrkors o. prästgårdars förfall) genom fattigdom hender, tå will H. K. M:t.. föröka theres Bygningz Sädh. THYSELIUS HandlLärov. 2: 233 (1624).
 
/Lars-Erik

2004-06-15, 20:08
Svar #4

Lena Larsson (Lenala)

Så bra! Då förstår jag. En del av kyrkotiondet.
Det förklarar ju varför man ser det så ofta i räkenskaperna.
Tack.
Lena.

2007-09-18, 07:26
Svar #5

Utloggad Hans Gidoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 17:14
    • Visa profil
I kyrkoräkenskaper påträffas ofta ordet byggningstunna. I Nordisk familjebok kan man läsa att byggningstunna avsåg den del av kyrkotiondet som var avsett för underhåll av kyrkobygnaden.  
 
Vad menas då det i kyrkoräkenskapen anges att en person köpt ett års byggningstunna?  
 
Kan det vara att personen ifråga har tagit ansvar för underhållet av kyrkobyggnaden mot ersättningen från byggningstunnan?
 
Mvh Hans Gidoff

2007-09-19, 07:09
Svar #6

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej Hans
 
Jag tror att det var så att tiondet betalades i natura (spannmål). Den del som var avsedd för kyrkans underhåll, såldes (till högstbjudande ?)och att man på så sätt omvandlade spannmålen i byggningstunnan till kontanter.
 
Mvh Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna