ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buttstör / Buutstöör  (läst 1182 gånger)

2011-09-13, 18:13
läst 1182 gånger

Utloggad Sven Hermansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2012-10-08, 11:02
    • Visa profil
Hej!
Kan någon tala om vad det är för något.
mvh
Sven

2011-09-13, 20:06
Svar #1

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Jag misstänker att du sett detta i målet mot Erik Kristoffersson där båda varianterna förekom. Min gissning är att det rör sig om staven till en Smörkärna. I Borlänge, där jag är född, är butt ett dialektalt uttryck för någon sorts behållare eller bägare. Jag är själv intresserad ifall någon har någon annan förklaring.
 
När jag var liten och besökte Stockholm en gång skulle vi köpa glass; jag minns inte om det var jag eller min bror som ville ha en butt, dvs en glassbägare. Glassförsäljaren förstod ingenting...
 
/Jan

2011-09-15, 12:18
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det är väl vad vi kallar spâo alltså en spak att röra om i en butt. Dit skulle väl också kunna räknas smörkärnestaven. Men en smörkärna skulle vi aldrig benämna butt utan som stävo. En butt för mig är ett vidare träkärl och oftast lägre än en stäva. I alla fall är förhållandet mellan höjd och bredd annorlunda.

2016-04-04, 09:20
Svar #3

Utloggad Erika Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 13:23
    • Visa profil
Enligt författaren (med mera) Rune Pär Olofsson, så är en Buttstör  ett brytspett. Om jag förstått saken rätt kunde en buttstör användas i gruvorna, bland annat.

2022-02-09, 17:33
Svar #4

Utloggad Willy Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2023-01-20, 10:42
    • Visa profil
Detta ord, uttalat "busstör", användes i min hemby Kniva, Falu kommun, ända in på fyrtiotalet. Det ska ha varit ett gruvuttryck från början, och syftat på någon typ av spett.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna