ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Buongelappar  (läst 789 gånger)

2010-02-17, 12:34
läst 789 gånger

Erik Holmlund

I en bouppteckning från 1863 efter en lappsk nybyggare i Sorsele har jag kört fast på ett märkligt ord i listan över Säng och gångkläder. Kan säga att jag i övrigt har slagits hur pass mycket småsaker som tas upp i bouppteckningen. Fantastiskt intressant.  
 
Den punkt jag inte förstår är nåt där det står Buongelappar med en vadmalsbit. Det iaf är det vad jag tolkar att det står. Det är det första ordet som jag inte förstår, Buongelappar. Det är värt att nämna att på raden ovan står det Mysser (dvs Mössor) och på raden därovan står det Halsdukar, så av sammanhanget att döma så är nog Buongelapparna nåt slags plagg.  
 
Nån som har nån aning om vad det betyder?

2010-02-17, 15:23
Svar #1

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Hej Erik!
 
Jag har en sydsamisk (modern) ordbok och där finns ordet boenge, som betyder barm, bröst och bröstöppning på kolten. Boengeskuvmie betyder barmkläde, så dina buongelappar är troligen någon typ av underplagg, kanske en äldre typ av behå eller bröstskydd för ammande kvinnor?
 
Mvh  Åsa

2010-02-17, 18:22
Svar #2

Erik Holmlund

Hej Åsa,  
Intressant. Tackar för ditt svar. Det låter som att du är nåt på spåret.  Det tål att nämnas att bouppteckningen är gjord efter en 73 år gammal mansperson. Kanske boenge är ett könsneutralt ord för bröst/bål? Nåt slags koltrelaterat förstärkningsplagg för överkroppen kanske. Vadmals manskjortlar(=kolt, antar jag) förekommer f.ö. också i listan över gångkläder. Sen måste jag förtydliga en sak, det står faktiskt 2 st Buongelappar med en wadmalsbit om man ska vara noga, så det kan vara nåt slags parplagg, fast det är ju bara en vadmalsbit så det skulle ju kunna tyda ju på att plaggdelarna sitter ihop med varandra.  
 
En annan spekulation när nu överkroppen kom upp som en bra ledtråd skulle kunna vara någon slags bärsele som man fäster på överkroppen. Det bars ju mkt på den tiden.

2010-02-17, 20:19
Svar #3

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!  
Kan det kanske vara delar till ett ännu ej hopfogat plagg?
Mvh Harriet

2010-02-20, 15:57
Svar #4

Erik Holmlund

Hej igen. Jag pratade just med en renskötare från Klimpfjäll som var på den samiska vintermarknaden här i övik idag och jag passade på att fråga om buongelapparna. Han var helt övertygad om det är den del av den lappska dräkten som sitter under kolten på bröstet och som täcker den bröstöppning som brukar finnas i de flesta varianter av sydsamiska koltar. Plagget hängs runt halsen och har ofta snörning runt midjan. Så Irma, du var rätt ute.

2010-02-20, 20:38
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna